Au Pair Center åpnet i Oslo

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har åpnwt et Au Pair Center i Oslo. Senteret skal være et samlingssted hvor au pairer og vertsfamilier kan komme med små og store problemer.

Gerd Eva Volden1
STOLT: En stolt Gerd Eva Volden fra Arbeidsutvalget i Fagforbundet, mener at au-pair-senteret vil være et første viktig skritt for å bedre situasjonen for au-pairer som kommer til Norge. (Foto: Marianne Billing)

Au Pair Center kontaktinformasjon

E-post: aupair@npaid.org
Adresse: Keysersgate 15, Oslo

Åpningstider:

tirsdager: 10.00 – 12.00
torsdager: 17.00 – 20.00
fredager: 10.00 – 12.00
Telefontid: mandag til fredag kl. 9.00 – 15.00

Senteret tilbyr juridisk hjelp til au pairer, og gir personlig rådgiving både til vertsfamilier og au pairer som møter utfordringer i det daglige, eller har spørsmål rundt regelverket. Retningslinjene til Utlendingsdirektoratet slår klart fast at au pairer ikke skal brukes som hushjelper eller dagmammaer. Hovedformålet er, og skal være, kulturutveksling.

Stiller med jurister

– Fagforbundet har arbeidet for å bedre au pairenes rettigheter i mange år. Vårt viktigste bidrag til Au Pair Center er å stille med våre jurister og vår kunnskap om arbeidsrettslige spørsmål.  Det er vi nå i gang med, og vi har allerede blitt rådført i flere saker, forteller Gerd Eva Volden fra Arbeidsutvalget i Fagforbundet. Henvendelsene kommer fra hele landet, og antall saker har allerede økt fra tre  til femi uka.

Eksempler på saker er ikke betalt lønn, dårlig behandling fra vertsfamilie og vertsfamiliens barn, skattespørsmål og en sak om fysisk vold. Den blir politianmeldt. Vertsfamiliene vil gjerne ha råd om hvordan de skaffer au pair.

Informasjonsmøte i mars

Fagforbundet har syv kompetansesentre der rådgiverne fristilles for informasjons- og rådgivningsarbeid ved behov.

– Planen er å arrangere egne informasjonsmøter for au pairer og vertsfamilier i Trondheim, Bergen, Skien, Stavanger og Tromsø. I tillegg har vi faste, bemannede kontorer i alle fylker, og fagforeninger og tillitsvalgte i alle kommuner som vil kunne bidra i dette arbeidet, sier Volden.

Det første informasjonsmøtet vil bli holdt i Oslo i mars. Da starter også senteret med kafé en gang i uka, der alle au pairer som ønsker det kan treffes til sosialt samvær. Au Pair Center har egen nettside og facebookside med informasjon og aktuelle nyheter for alle som har spørsmål rundt det å være eller å ha au pair.

Initiativet til Au Pair Center kommer fra Justisdepartementet via Utlendingsdirektoratet (UDI), som forvalter ordningen. Det er Norsk Folkehjelp og Fagforbundet som er ansvarlig for den daglige driften

www.folkehjelp.no/Vaart-arbeid/Asyl-og-integrering/Au-Pair-Center

Facebook/AuPairCenterNorge