Knuser myter med fakta

Terroren 22. juli viste på sitt mest bestialske hva hat, sinne og frykt kan føre til hvis de blir stående ubesvart. Derfor er det viktigere enn noensinne at vi sørger for at innvandringsdebatten styres av fakta og kunnskap. Ikke fordommer og frykt.

Fordommer.no
(Foto: Norsk Folkehjelp)

Torsdag 21. mars var FNs internasjonale dag mot rasisme og diskriminering. I anledning dagen lanserte Norsk Folkehjelp nettsida fordommer.no i samarbeid med blant andre Fagforbundet.

– Vi liker å tro at samfunnet er blitt mye mer åpent og inkluderende etter 22. juli. Men det kommer fortsatt mange slengbemerkninger over lunsjbordet. Og på nettet er det fortsatt mange mørke avkroker, der rasistiske holdninger florerer.

Derfor sa Fagforbundet Ungdom umiddelbart ja da vi ble spurt om vi ville være med på prosjektet. Debatten er preget av kunnskapsløshet og faktafeil. På fordommer.no skal folk finne fakta sånn at de kan ta vanskelige diskusjoner og tilbakevise mytene, sier Christina Beck Jørgensen, som er nestleder av Fagforbundet Ungdom.

Finansiert av minne-cd

Den nye nettsida er et av prosjektene som er finansiert av salget av minne-cd-en ”Mitt lille land”.

– Terrorangrepet lærte oss at rasistiske meninger ikke kan bli stående ubesvart altfor lenge. Det er viktig at vi besvarer myter med fakta. Derfor er fordommer.no så viktig. Det handler om hva slags samfunn vi vil leve i, sier Beck Jørgensen.

Fakta inn på lunsjrommene

Målet er at fordommer.no skal bli et selvsagt verktøy for folk som debatterer rasisme og innvandring, enten det er på nettet, i avisspaltene eller på pauserommet.

Beck Jørgensen understreker at det er på arbeidsplassene at mye av kulturutvekslingen foregår.
– Det norske arbeidslivet er mye mer mangfoldig, enn det var for bare noen år siden. Derfor er det helt avgjørende at vi prater om disse tingene på en skikkelig måte.

Hun forteller at hun selv har møtt mange slike debatter, og syntes det er vanskelig å svare og komme med konkrete ting.

– Denne sida er helt perfekt for å finne argumenter, men også fakta som jeg vil trenge i disse debattene.

Hun berømmer initiativet fra Norsk Folkehjelp og oppfordrer alle Fagforbundets tillitsvalgte til å bruke nettsida og være synlige i debattene

– Dere kan knuse mytene som finnes der ute, sier Christina Beck Jørgensen.