Avtale om bedre barnehager

Leder Jan Davidsen i Fagforbundet og styreleder Linda Øygarden i Private Barnehagers Landsforbund (PBL) forpliktet seg mandag 27.mai til sammen å jobbe for bedre barnehager.

Tradisjonelt har de to organisasjonene stått langt fra hverandre i en del viktige barnehagespørsmål. Men mandag signerte de avtalen som skal sikre et godt samarbeid i fremtiden, til beste for alle aktørene i barnehagebransjen. Avtalen ble undertegnet på landsmøtet til PBL, som arrangeres på Gardermoen denne uken.

Viktig for Fagforbundet

– Barnehagesektoren er viktig for Fagforbundet som har nærmere 30.000 av medlemmene våre ansatt i barnehagesektoren. Vi arbeider kontinuerlig for at barnehagene skal være gode steder å være for barna og gode arbeidsplasser for de ansatte. Sammen med PBL ønsker vi å sette viktige tema, som arbeidsmiljø og kompetanse på dagsorden, sier Jan Davidsen om samarbeidet med PBL.

– Barnehagesektoren er tjent med at to av de største aktørene samarbeider om felles mål framfor å dyrke uenigheter. Derfor er dette en gledens dag for bransjen vår, sier styreleder Linda Øygarden i PBL.

I avtalen heter det blant annet at partene skal "følge opp felles målsettinger som sikrer og styrker status og anseelse til både ansatte og eiere, og har positiv påvirkning for barnehagesektoren generelt".