Bjørg Hageløkken

I forbindelse med Fagforbundets tiårsjubileum 17. juni, spurte vi 10 tillitsvalgte om deres tanker rundt markeringa. Her er en av dem. (resten ser du i den trykte utgaven)

Bjørg Hageløkken, leder, Fagforbundets Pensjonistutvalg
(Foto: Kari- Sofie Jenssen)

- Jeg husker sammenslåingen som veldig bra, jeg satt i forbundsstyret i NHS og vi hadde allerede et godt samarbeid med Kommuneforbundet i forbindelse med lønnsforhandlinger. Jeg valgte å pensjonere meg i 2003 slik at noen yngre slapp til, som kunne følge prosessen lengre.Men intensjonen var bra og resultatet ble bra. Vi kan bli bedre på å bryke styrken vår riktig, i alle ledd. Det er viktig at erfaringene fra prosjekt Godt fagforeningsarbeid blir fulgt opp!

Hvor ser du Fagforbundet om 10 år?

- Da har vi enda flere pensjonister og de er mer aktive enn nå. Uføre og pensjonister er ei gruppe med masse ressurser, det er viktig at de blir brukt. Så må vi jobbe hardt for å beholde styrken i fagforeningene, slik at vi fortsetter å ha et arbeidsliv med kollektive ordninger.

Hvordan skal du feire?

- Jeg har foreløpig ingen spesielle planer for selve dagen, men kake blir det ihvertfall. Så kommer vi til å markere tiåringen på pensjonistkonferansen til høsten.