Helt konge!

Både kongen og kunnskapsministeren var med da Barnehagedagen ble markert landet rundt den 18. mars. Et sted mellom 1700 og 2000 barnehager valgte å markere den tiende Barnehagedagen på rad.

Kyllinger:
Barna fra Kapellveien tar en ønskereprise av kyllingdansen for pressekorpset på slottsplassen. Barna: Mari, Hennie, Agnes, Emrik, Lars og Jessica fra Kapellveien barnehage. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Inspirert av grunnlovsjubileet var årets tema demokrati og barns medvirkning, med slagordet Jeg har noe å si! 5000 tomme plakater med gullramme var bestilt av barnehager over hele landet, med mulighet for å lage sin egen grunnlov. Mange barnehager brukte dagen til å overrekke sin egen grunnlov til ordfører, lokalpolitikere eller andre i kommunen.

Kongeboller

Førskolebarna i Kapellveien barnehage i Oppegård hadde også laget sin egen grunnlov, og var så heldige å få audiens hos selveste kongen 14. mars. Et stort pressekorps ventet på dem da de ankom. Kongen tok imot dem med åpne ører, et smil og lune sjokoladeboller med rød saft til. Han dvelte spesielt ved punktene i grunnloven om at alle skal få leke hver dag, og at vi skal ha snille hender og si snille ord til hverandre. Kongen tok seg god tid til å snakke med barna.

Jobber for fagarbeidere

I Ålesund besøkte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen Fremmerholen barnehage og fikk presentert en grunnlov som handlet mye om vennskap. Ordfører Bjørn Tømmerdal fortalte at Ålesund har valgt å ha en høyere grunnbemanning enn normalt, for å sikre nok voksne til enhver tid.

- Vi ser at vi kan ble bedre på å legge til rette for at assistenter kan ta fagbrev som barne- og ungdomsarbeider og jobbe mer planmessig for å få flere menn inn i barnehagene, sa ordføreren.

Nestleder i Fagforbundet, Sissel Skoghaug, roste kommunen for dette.

- Det er viktig at folk får dokumentere det de faktisk har lært gjennom et langt yrkesliv gjennom et fagbrev. I våre innspill til ny barnehagelov har vi foreslått å lovregulere grunnbemanning og krav om fagarbeidere i barnehagene nettopp for å sikre god kvalitet og nok voksne.

Barnehagedagen er et samarbeid mellom Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) og har som mål å synliggjøre innholdet i barnehagene og minne om den viktige jobben alle ansatte gjør.