Følg med i tariffoppgjøret

Hovedtariffoppgjøret er i full gang og i skrivende stund vet vi ikke om det blir brudd i KS-forhandlingene. I dette årtusenet har ingen hovedtariffoppgjør i offentlig sektor endt med en forhandlingsløsning. Meklingsmannen har hatt det travelt.

– Vi håper selvsagt at vi skal komme i mål gjennom forhandlinger. Hovedtariffoppgjøret for to år siden endte med den største streiken i offentlig sektor på 26 år. Vi ønsker ikke noen gjentakelse av det. Men må vi så må vi, for å si det sånn, sier forbundsleder Mette Nord.

Å forhandle for medlemmenes lønn og arbeidsforhold er den aller viktigste jobben forbundet har. Annet hvert år er det hovedoppgjør, og oppgjørene mellom hovedtariffoppgjørene kalles mellomoppgjør. Vil du ha forklaring på flere begrep i tariffsammenheng finner du lenke til tariffleksikonet på tariffsidene våre: fagforbundet.no/tema/Tariffoppgjoret-2014/

Mange avtaler

Med 336 000 medlemmer er Fagforbundet part i mange tariffavtaler. Forbundet holder på med forhandling og mekling til langt ut på høsten.

Først ut er det største oppgjøret – for de som er ansatt i kommunene. Det skal være i havn innen 30. april. Dersom partene ikke kommer fram til forhandlingsløsning vil dette oppgjøret gå til mekling. Dato for mekling er satt til 24. og 25. mai.

Oppgjøret for sykehusansatte (Spekter) er starta og for de enkelte sykehusene vil forhandlingene forsette umiddelbart etter at kommuneoppgjøret er i havn.

Per skrivende stund er oppgjøret for bussansatte og ansatte i Staten også i gang.  Forhandlingene om bussbransjeavtalen er brutt, og meklingsdato er satt til 25. mai.

Hold deg oppdatert

Fagforbundet informerer gjennom mange kanaler. Fagforbundets nettside er den informasjonskilden som har mest informasjon å by på. Gå inn på fagforbundet.no, trykk på Finn fram og skriv tariff 2014 i søkefeltet. Da vil du finne det meste av det du trenger å vite. Rett fra forsida, via det rullerende,  røde feltet midt på sida, kommer du direkte inn på tariff 2014.

Fagforbundet har også en grønn linje med telefonnummer  800 33 410. Det er et gratisnummer og blir oppdatert hele tida. I oppgjørene for KS og Spekter, er det også en SMS-tjeneste: Send KS eller Spekter til 2377.

Plakater og løpesedler

Etter hvert som de forskjellige tariffoppgjørene skrider fram, lages det både pressemeldinger og plakater/løpesedler. Disse legges på tariff 2014 og kan skrives ut. Det er meningen at de skal henges opp på oppslagstavler eller deles ut på de berørte arbeidsplassene. På tariff 2014 - sida på nettet finner du også lenker til nyttige lover og andre nettsteder som kan være av interesse.

Fagforbundets krav til kommuneoppgjøret

• Heltid og fast ansettelse
  • Kompetanse og lederansvar
  • AFP og tjenestepensjon

Økonomiske krav, som blir konkretisert seinere i forhandlingene:

• Et generelt kronetillegg til alle arbeidstakere.
  • Minstelønnssatsene i tariffavtalen heves utover det generelle tillegget.
  • Innføring av nytt lønnssystem må sikre ansiennitetsopprykk fullt ut uavhengig av grunnlønnsplassering, hyppigere opprykkstakt og bedre lønnsmessig uttelling i stigene.
  • Likelønnsføringer for å redusere lønnsforskjellene mellom kvinner og menn og styrke verdsettingen av kvinnedominerte yrker.
  • Heving av tillegg for ubekvem arbeidstid.