Livreddende spleiselag

En mandag i mars i år stoppet hjertet til Marthin Haugen. Heldigvis var 33- åringen på jobb og heldigvis hadde brannmannskapene i Skien nylig vært på kurs. Det reddet livet hans.

luftambulansen
Marthin ble reddet av kolleger da han fikk hjertestans på jobb. (Foto: Fredrik Naumann/Felix Features)

Bare uker tidligere hadde brannfolka i Skien gjennomgått et utvidet kurs i førstehjelp og livredning i regi av Norsk Luftambulanse. «Mens du venter på ambulansen» er et landsomfattende, livreddende kompetanseløft som støttes av Fagforbundet og Gjensidigestiftelsen.

Løste samtidighetsproblematikken

Deltakerne roser kurset opp i skyene. – Å gjøre en slik jobb er ikke nytt for oss. Men den nye opplæringa har gitt oss større kompetanse, som gjør oss tryggere. Nå vet vi at vi også kan redde liv, smiler Guttorm Liebe, brannsjef i Skien. Han er stolt av mannskapet sitt. – Skien er første bykommune som har gjennomført kurset. Hos oss er ikke ambulansen så langt unna. Men hendelsen med Marthin er et godt eksempel på det vi kaller samtidighetskonflikt. Ambulansene rundt oss var opptatt – slik er det ofte – og det tok noen ekstra minutter å få hjelp. Da var vi der.

Stolt forbundsleder

– Når jeg hører historier som denne, blir jeg stolt og glad for at Fagforbundet valgte å støtte dette prosjektet, sier forbundsleder i Fagforbundet, Mette Nord. Mange av forbundets nesten 340 000 medlemmer jobber til daglig innenfor helse, brann og redning; yrker der det daglig handler om å redde liv.

80 kommuner i løpet av 2014 Målet er at 80 kommuner over hele landet skal gjennom kurset i løpet av 2014. Lokalt brannmannskap er primærmålgruppa, men også helsepersonell vil delta. Per i dag er nærmere 1400 brannfolk i beredskap. I grisgrendte strøk utgjør de et livreddende sikkerhetsnett, klare til å rykke ut med livreddende hjelp til medisinsk assistanse kommer. Mette Nord er imponert over hvor stort prosjektet har blitt, og hvor effektivt det er. – Jeg er en kjempestolt bidragsyter på vegne av Fagforbundet, sier hun.

Viktig med lokalkunnskap

Lederen av Fagforbundet er opptatt av hvordan helse-Norge skal drives. I ei tid der stadig flere sykehusfunksjoner sentraliseres og flere akuttmottak skal flyttes, er prosjektet veldig viktig. Derfor bidrar Fagforbundet med tre millioner kroner i året i tre år. – Dette store, flotte prosjektet bør alle medlemmene i Fagforbundet vite om. Vi kan bli flinkere til å formilde slike gode historier, avslutter forbundsleder Mette Nord.

«Mens du venter på ambulansen» Fagforbundet støtter Norsk Luftambulanses prosjekt «Mens du venter på ambulansen». Prosjektet skal gi spesielt brannmannskap, og noen steder helsepersonell, utvida kompetanse i førstehjelp og livredning, spesielt i områder hvor det er langt til ambulanse og medisinsk hjelp. I løpet av 2014 skal 80 kommuner i landet få slike lokale akutt-team. De lokale akutt-teamene skal kunne ta hånd om hardt skadde og alvorlig syke pasienter i de livsviktige minuttene før medisinsk personell kommer fram. Hittil er det opprettet lokale akutteam i over 60 kommuner, med 1 200-1 400 mannskaper, og stadig nye kommer til. Det landsomfattende prosjektet støttes av Gjensidigestiftelsen, i tillegg til Fagforbundet.

«Mens du venter på ambulansen»

Fagforbundet støtter Norsk Luftambulanses prosjekt «Mens du venter på ambulansen».  Prosjektet skal gi spesielt brannmannskap, og noen steder helsepersonell, utvida kompetanse i førstehjelp og livredning, spesielt i områder hvor det er langt til ambulanse og medisinsk hjelp.

I løpet av 2014 skal 80 kommuner i landet få slike lokale akutt-team. De lokale akutteamene skal kunne ta hånd om hardt skadde og alvorlig syke pasienter i de livsviktige minuttene før medisinsk personell kommer fram.

Hittil er det opprettet lokale akutteam i over 60 kommuner, mellom 1200-1400 mannskaper, og stadig nye kommer til. Det landsomfattende prosjektet støttes av Gjensidigestiftelsen i tillegg til Fagforbundet.