Rømmer fra privatisering

Barnehageansatte i Oslo fortviler. Til tross for demonstrasjoner, foreldreaksjoner, avisoppslag og rapporter om gråtende barn, foreldre og ansatte, viker ikke Høyre­byrådet i Oslo en tomme. Ti barnehager skal privatiseres – uansett omkostninger.

Anne Karin Wahl Bjelkevik har jobbet i Asperud barnehage i åtte år. I 7,5 av disse har hun vært lokal tillitsvalgt for Fagforbundet. Hun stortrives i jobben, og så for seg å arbeide der til hun gikk av med pensjon. Men etter at det ble bestemt at barnehagen skal selges til private, måtte hun skifte jobb for ikke å tape lønn og pensjon. Ni av fjorten ansatte har sluttet.  – Uansett hva vi gjør så blir vi ikke hørt. Jeg tror egentlig ikke byrådet er klar over hva de påfører folk. Vet de hvor mye vi taper i lønn og pensjon? Spesielt de som er over 55 mister mye, blant annet muligheten til å gå av med AFP. Man skal ha ganske god helse for å orke å stå i en slik jobb til man er 67-70 år, sier Anne Karin Wahl Bjelkevik.

Nesten halvparten slutter

Nesten halvparten av de ansatte i de berørte barnehagene har sluttet. I Asperud barnehage har ni av 14 sluttet som følge av privatiseringsvedtaket. Alle de pedagogiske lederne har sluttet. I stedet har man fått inn pedagogiske lederne på dispensasjon. Oslos utdanningsbyråd, Anniken Hauglie (H) benekter at dette går ut over barna. – Tilbakemeldingene jeg får er at de klarer å rekruttere nye ansatte til tross for at de står midt oppe i denne situasjonen. Mitt mål er å sørge for at alle barnehagene har høy kvalitet, sier Hauglie til Kommunal Rapport. Anniken Hauglies uttalelser står i skarp kontrast til den virkelighetsoppfatningen barnehageansatte og foreldre har.

Rett og slett løgn

– Det at det ikke påvirker barna er rett og slett løgn. Så sterkt vil jeg si det. Ungene taper sine faste, trygge holdepunkter i hverdagen. Det går utover de mest sårbare barna. De private barnehagene slipper også unna grunnbemanningskravet i Oslo kommune. Dermed blir det færre fang å sitte på, sier Wahl Bjelkevik. Barnehagene byrådet har valgt å privatisere er de som scorer høyt på bruker- og medarbeiderundersøkelser og som har høyt kvalifiserte ansatte med lang fartstid. Ansatte som nå har vært gjennom litt av en runddans.

Knakk helt sammen

– Først ble vi konkurranseutsatt 12. desember i fjor. Vi organiserte demonstrasjon utenfor bydelsutvalget og var med på de store demonstrasjonene utenfor råd­huset. Vi demonstrerte også utenfor Norlandia, som var eneste tilbyder. Da de ikke la inn anbud trodde vi at vi var reddet. Skuffelsen var desto større da de fikk vite at de ville bli solgt i stedet. – Vi følte det som en seier da vi ikke ble konkurranseutsatt. Da vi fikk vite at vi skulle bli solgt var det knalltøft. Folk satt bare og gråt, og noen knakk helt sammen. Også foreldre har grått og vært fortvilet. Anne Karin Wahl Bjelkevik understreker at hun ikke har noe imot private barnehager, bare måten denne prosessen har vært gjennomført på. – Det mangler barnehageplasser i Oslo kommune, hvorfor ikke la private bygge nytt i stedet for å selge godt fungerende kommunale barnehager og bryte opp arbeidsplasser, spør Wahl Bjelkevik.