– Frihet brukes som merkelapp på ting man liker

Slik stemplet nestleder i Agenda, Kaia Storvik, høyresidens frihetsbegrep da parter fra begge sider av politikken møttes til debatt under parolen "Hvem eier friheten?"

Ap-leder Jonas Gahr Støre, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, postdoktor i politisk teori, Hilde Nagell, og redaktør av boka Politisk frihet, Håvard Friis Nilsen var på plass under debatten i Kulturhuset i Oslo i midten av september. Det har lenge vært en oppfattelse av at arbeiderbevegelsen har vokst seg stor på idéen om frihet for alle, men det er likevel høyresiden i politikken som har brukt frihetsbegrepet flittigst de siste tiårene. For arbeiderbevegelsen byr de borgerliges frihet på frihet til å jobbe lengre vakter, kjøpe mer på taxfree-en, være midlertidig ansatt lenger og ikke minst skal du ha frihet til å handle på søndager.

Er søndagsåpent frihet?

For fagbevegelsen er det nettopp søndagsarbeid og lange vakter som står øverst på dagsordenen når den borgerlige regjeringa med arbeidsminister Robert Eriksson i spissen nå foreslår å gjøre en rekke endringer i arbeidsmiljøloven ved å løsne på reglementet. – Høyresiden skiller ikke mellom viktig og uviktig frihet. De snakker som om alle lover begrenser friheten og at statlig innblanding er en begrensning av andres frihet. Gode lover gir frihet, de tar den ikke bort, sa postdoktor Hilde Nagell. Gahr Støre gikk rett på sak, og spurte: – Er det egentlig et framskritt for Norge å ha søndagsåpne butikker? – Hvorfor skal vi skjerme én dag? Det handler kun om kultur og tradisjoner, svarte Røe Isaksen. Gahr Støre var ikke enig. – Vi vet at det er store utfordringer innenfor det norske arbeidslivet, og vi må bruke lovene og reglene i politikken til å bekjempe useriøse og kriminelle    aktører i arbeidslivet. Det begrenser ikke friheten, det gir mer frihet, sa han.

Ikke frihetsreformer

Selv vil ikke kunnskapsminister Røe Isaksen gå så langt som å kalle den borgerlige politikken for frihetsreformer. Han mener de bare har småting igjen å ordne før de er i mål. – Det samme kunne Høyre sagt i 1994, 1984, 1974 og 1965, avsluttet Gahr Støre.