Tenner nytt håp hos grekere

Det venstreorienterte partiet Syriza seiler opp som valgvinner i Hellas. EU-økonomene holder pusten, mens grekerne øyner håp om at de vonde tidene endelig er forbi.

Desperat protest: Arbeidsledigheten i Hellas er nå på rundt 25 prosent og rundt halvparten av gresk ungdom står uten jobb. (Foto: Anders Hauge-Eltvik, LO Media)

De danner regjering med det konservative partiet Uavhengige grekere, men det er ingen tvil om hvem som kommer til å spille hovedrollen i utformingen av landets framtid. Syriza fikk ikke rent flertall, men det var veldig nære.

– Det er flott å se at det er rom for en annen politisk linje. Folk har sagt et klart nei til den økonomiske politikken som har blitt ført, sier forbundsleder Mette Nord.

Hun har fulgt spent med på den politiske utviklingen i Hellas. Nord understreker at det nå er grunn til å glede seg på vegne av hardt prøvede grekerne.

– Valginnspurten ble nervepirrende. Det var trist at Syriza ikke fikk rent

flertall, men dette er en spennende

ny politisk start for befolkningen, sier Nord.

Finansmarkedets skrekk

Det er i første rekke den forhatte spare­politikken, kuttpolitikken, folk protesterer mot. Utenlandske låneinstitusjoner har framforhandlet en såkalt krisepakke for nedbetaling av gjeld, med den sittende regjeringen. Det har gjort hverdagen tøff for millioner av grekere. Internasjonale kreditorer har ydmyket befolkningen i fem år. Nå slår folket tilbake. Ikke med vold, men med stemmeseddelen.

Syriza, som også beskrives som et

moderne, sosialdemokratisk parti, gikk til valg med klare løfter om kursendring, et totalt stilbrudd, i forhold til tidligere regjeringer. Det er i hovedsak den økonomiske politikken de vil endevende på. Partiet blir omtalt som finansmarkedets store skrekk.

Det gjør nok spesielt vondt at partiet vil, i alle fall delvis, slette all gjeld fra Det internasjonale pengefondet (IMF) og Den europeiske sentralbanken (ESB). Det skaper rystelser i finansmarkedet. Det blir ikke noe bedre av at de har programfestet at de skal heve minstelønnen og ikke kutte mer i lønn og pensjon til

offentlige ansatte.

Nervepirrende

Å bekjempe korrupsjon står også sentralt i partiprogrammet. Det innebærer blant annet at noen greske finanstopper kan ha grunn til å skjelve i buksene. Det er riktignok gjennomført mange reformer de siste årene, men det er også mye som gjenstår.

Det er noen nervepirrende måneder og år som venter ti millioner grekere. En snau halvpart av befolkningen har gitt Syriza en tillitserklæring av de sjeldne. De kan ikke forvente seg et bedre liv over natten, men mange har fått tilbake trua på en økonomisk opptur.