Mange mennesker, sterke følelser

Det var en magisk stemning foran Stortinget under den politiske streiken i dag. Folk strømmet til, regnet øste ned, plakatene vaiet i takt med musikk og taler fra scenen.

Tett og sterkt foran Stortinget (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Området rundt Stortinget var dekket med folk som ville vise sin motstand mot de planlagte endringene i arbeidsmiljøloven. Hvor mange de var får vi vite etter hvert.

LO-leder Gerd Kristiansen var først ute av den lange rekka av appellanter. Hun ble avbrutt mange ganger, av klapping og støtterop. LO-lederen var tydelig rørt over det massive oppmøtet og holdt en sterk og klar appell.

Leder i UNIO, Anders Folkestad var neste taler ut og også han må ha fått en følelse av å bli båret fram av aksjonistenes godvilje og sterke engasjement. Det var som om den innvendige stemmen til alle de oppmøtte hørtes over Eidsvolls plass og Spikersuppa: - Vi vil ikke la oss herse med av en regjering og en arbeidsminister som vil ødelegge det norske arbeidslivet.

Raust nok lot arrangørene politikere som ønsker å svekke arbeidsmiljøloven få komme til orde. Men først måtte møtelederen be folk om å lytte og ikke bue når Robert Eriksson og andre som har et horn i siden til fagbevegelsen, hadde tre minutter på seg til å framføre sine synspunkter. Det holdt hardt, men siden folk flest kommer fra møblerte hjem, fikk også de vi var der for å demonstrere mot, sagt sitt.

De rødgrønne partilederne brukte sine tre minutter til å støtte de streikende.

Fagforbundets leder Mette Nord, var en av hovedappellantene i Trondheim. Det ryktes at rundt 15 000 streikende trøndere var samlet på torget. De fikk høre Fagforbundets leder si: - Vi sier nei takk til en politikk basert på hva regjeringen tror, synes og mener.

Se også hva Fagbladet  og Frifagbevegelse skriver om streiken.

Fagforbundet Bærum satte opp tre busser fra Bærum til Oslo - bli med på bussturen.