TISA betyr økt privatisering

Lekkasjer fra TISA-forhandlingene viser at liberaliseringa av tjenester fører til økt privatisering også innenfor helse.

Lekkasjen kommer fra en rapport der hovedtema er hvordan folk med private forsikringer innenfor helsetjenester lettere skal kunne kjøpe globale helsetjenester og hvordan bidra til å fremme helseturisme. Dr.Odile Frank, i den internasjonale fagforeningen for offentlige ansatte (PSI), sier dette vil gi økte helsekostnader i fattige land og lavere kvalitet i rike land.

– Helse er en menneskerett, og er ikke til salgs eller for et åpent marked. Helsesystemet er til for å holde våre familier trygge og sunde, ikke for å vekst og profitt for store interansjonale selskaper,  sier generalsekretær i PSI, Rosa Pavanelli.

Dette er TISA

TISA er en forkortelse for The Trade in Services Agreement og omhandler forhandlinger om liberalisering av tjenestesektoren. Forhandlinger foregår mellom 50 land (22 land i tillegg til EUs 28 land) utenfor WTO. Disse landene dekker 68,2 prosent av verdens handel med tjenester. At forhandlingene foregår utenfor WTO gjør at de kan gjennomføres med svært begrenset åpenhet.

Nyttige linker

Dokumentet ser på helsetjenester som en omsettelig vare og ikke som en offentlig tjeneste i allmennhetens interesser. Verdens helseorganisasjon uttalte i en tidligere rapport at faren ved å åpne helsesektoren til det åpne markedet kan føre til et todelt helsesamfunn.

Rapporten finner du her

Pressemelding fra EPSU