Mobiliserer for rødgrønne kommuner

Fagforbundets valgkampgeneral, Mette Nord, er tydelig på at et viktig mål for året er å bidra til at flere kommuner blir rødgrønne. Hun tror Fagforbundet er bedre rustet enn på flere år for å drive valgkamp i alle landets kommuner.

kommunevalget2015bildenettbannerweb

– Halvparten av våre medlemmer skal ved dette valget velge sin arbeidsgiver. Det handler om å stemme på politikere som ønsker at kommunen driver velferdstjenester i egenregi med egne ansatte og god politisk styring. Men det handler også om hvordan en lokalt tilrettelegger for fritidsaktiviteter, kultur og et levedyktig næringsliv, sier Mette Nord.

Nasjonalt valgkamputvalg

Nord leder Fagforbundets valgkamputvalg som har arbeidet kontinuerlig med valgkampspørsmål siden i fjor.

Gruppa er bredt sammensatt og består av ressurspersoner fra ulike avdelinger, med ulik kompetanse.

– Valgkamputvalget har som mål å koordinere Fagforbundets valgkamp. Valgkamputvalget skal tilrettelegge for at fylkene og de lokale fagforeningene er beredt til å drive valgkamp på en best mulig måte, sier Nord.

Støtter de rødgrønne

Nord forteller til Oss tillitsvalgte at Fagforbundet har bevilget penger til Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet i forkant av årets valgkamp.

Det mener hun det er flere gode grunner til.

– 80 prosent av våre medlemmer opplyser at de ville stemt på ett av de tre rødgrønne partiene. 72 prosent av disse sier at de ville stemt Arbeiderpartiet om det var valg i morgen. Det gir oss god legitimitet til å drive valgkamp for partier som vil ha et trygt arbeidsliv, som ønsker frivillighet rundt kommunereformen og som ikke vil privatisere velferdstjenestene for enhver pris, sier Nord.

Finn Fagforbundets valgbrosjyrer for 2015

Besøk fagforbundet.no/valg for mer informasjon om Fagforbundets valgkamp!