– Vet prisen på alt, men kjenner ikke verdien av noe

Med under 100 dager til årets kommunevalg forener den unge venstresida i Oslo krefter, med en tydelig ambisjon om å ta Oslo tilbake – etter 18 år med høyrestyre. Fagforbundet Ungdom, AUF, SU og RU lanserer tre krav til Oslo – politikerne.

Leder i Fagforbundet Ungdom Oslo, Liz Aslaksen. (Foto: Kjetil Vevle)

– For oss i Fagforbundet er det viktig med et bredt fagligpolitisk samarbeid. Og vi er veldig glade for at vi har klart å legge et godt grunnlag for det i Oslo, mellom AUF, SU, RU og Fagforbundet ungdom, sa leder i Fagforbundet Ungdom Oslo, Liz Aslaksen til de frammøtte.

Fortjener bedre

Aslaksen var i sin appell tydelig på at Fagforbundet Ungdom er kritiske til retningen Oslo tar under Høyre og Frp. Aslaksen opplever at veldig mange er fornøyde med å bo i Oslo, men hun mener Oslos befolkning fortjener bedre enn Høyres profittankegang.

– Jeg er hjelpepleier, og sykehjemmet jeg er ansatt ved, ble konkurranseutsatt i september 2014. Nå er det Unicare Omsorg AS som har overtatt driften. For meg betyr det blant annet dårligere lønn og at jeg lønnsmessig fotsetter å sakke akterut. Jeg har gått fra en god pensjon, til å risikere å bli minstepensjonist. Betyr det at jobben min ikke er like mye verdt nå?

Tar folk på alvor

Nestleder i AUF i Oslo, Milos Rados, roste Fagforbundet Ungdom for å samle den unge venstresida i Oslo. Rados mener at byrådet i Oslo fører en politikk som ikke er laga for vanlige folk.

– Det som vil avgjøre om vi vinner valget i Oslo vil være vår evne til å forstå folks hverdagsproblemer, snakke om de store utfordringene i folks liv. Og dere, der stiller vi sterkest, sa Rados.

Nestleder i AUF i Oslo, Milos Rados

Nestleder i AUF i Oslo, Milos Rados (Foto: Foto: Kjetil Vevle)

Før han fortsatte.

– Høyre og Frp vet pent lite om utfordringene til vanlige folk. De vet ikke hvordan det er å være den lærlingen som ikke får læreplass fordi bedrifter i Oslo heller tar inn polske håndverkere, framfor å satse på norsk ungdom. Høyresida vet alltid prisen på alt, men de kjenner ikke verdien av noe, sa Rados til en kampklar gjeng.

Fagforbundet Ungdom, AUF, SU og RU sine politske krav:

• Billigere kollektivtransport for ungdom i Oslo. De vil redusere prisen på dagens ungdomskort fra 340 kroner til 200 kroner i måneden.
  • Nei til privatisering og konkurranseutsetting av velferd i Oslo.
  • En mer sosial boligpolitikk. For å holde tritt med befolkningsveksten krever de minst 7000 nye boliger i året. Dette for å motvirke de store sosiale forskjellene i Oslo.