Fagforbundets bobile tillitsvalgte

Fagforbundets valgkampbobiler har besøkt så å si samtlige kommuner i landet. – Folk vi traff ville gjerne stemme på Fagforbundet ved dette valget, sier bussjåfør og nå bobilsjåfør Ove Andreas Solberg.

Fylkesleder på hjul
Fylkesleder i Buskerud, Kristine Bjella Stavn i følgebil. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Tre ting har vært førende i Fagforbundets valgkamparbeid; involvering, mobilisering og stolthet over forbundet.

– Fagforbundet er populære – vi er blitt godt tatt imot i de fleste kommunene, og får skryt for at vi er så synlige, forteller Solberg.

Buskeruds bobil rullet inn i Drammen fredag 11. september, som er siste stopp på den 14 dager lange turneen i fylket. Bak bobilen fulgte en liten rød boble, også den fint dekorert med Fagforbundets logo. I følgebilen sitter Kristine Bjella Stavn, fylkeslederen i Buskerud.

Begeistret fylkesleder

Hun ruller ned ruta og smiler, litt trøtt på morrakvisten, men strålende fornøyd. Bjella Stavn har gjennomført en lang og ganske annerledes valgkamp. Til tross for at fylkeslederen var skeptisk til bruk av bobil i utgangspunktet, hun syntes det var litt «harry», er hun begeistret nå.

– Vi har vært i alle 21 kommuner i Buskerud! Det har vært så moro. Vi har oppfordret medlemmer og kommuneansatte til å bruke stemmeretten både i kommunevalget, fylkestingsvalget og i kirkevalget. Akkurat det har vi vært nøye på.

Mange av fagforeningene i Buskerud har spurt de lokale partiene hva de mener om saker Fagforbundet er opptatt av, som for eksempel privatisering, arbeidsmiljøloven og søndagsåpne butikker. Fagforbundets prinsipp- og handlingsprogram har ligget til grunn for utformingen av spørsmålene og for aktiviteten.

–Vi har tatt vare på forbundets integritet i valgarbeidet. Ved å bruke de lokale brosjyrene har vi fått en pekepinn på hvilke partier som står for det vi står for, og vi har brukt både de lokale brosjyrene, de nasjonale brosjyrene og LO-brosjyrene, når vi har snakket med folk.

Alle har bidratt

Bobilen har vært bemannet med samtlige frikjøpte tillitsvalgte i fylket. De som har vært femti prosent frikjøpt, har vært med på halve turen. Dette har fungert bra. Det har vært fra fire til sju personer med hele veien.

– Det har vært veldig praktisk med en bobil, fint dekorert og synlig i terrenget. I tillegg har vi hatt t-skjorter og røde jakker på oss, forteller Bjella Stavn.

Når de har vært på en helsearbeidsplass har lederen for Seksjons helse og sosial i fylket, Astrid Isene, hatt ansvaret, og på for eksempel Drammen Drift – som var siste arbeidsplassbesøk, hadde Ove Andreas Solberg, leder for Seksjon samferdsel og teknisk, ansvaret. Både ungdomstillitsvalgte og pensjonistene har vært med på arbeidsplassbesøk.

– På de arbeidsplassene vi har vært, har vi alltid vært sammen med lokale tillitsvalgte. Vi har vervet nye medlemmer og fått diskutert politikk, Musiker Tove Bøygard har spilt og vi har delt ut valgmateriell. Vi er blitt tatt godt imot alle steder, forteller fylkeslederen..

Laila Evensen fra Fagforbundet Drammen, Mette Magnussen plasstillitsvalgt og Jan Denè nestleder i Fagforbundet Buskerud har funnet tonen.
Laila Evensen fra Fagforbundet Drammen, Mette Magnussen plasstillitsvalgt og Jan Dennè nestleder i Fagforbundet Buskerud har funnet tonen.
Kari-Sofie Jenssen

Nestleder Jan Dennè var ferdig med kjøreplanen og logistikken allerede i mai. Den ble sendt ut til de lokale fagforeningene for å få tilbake kommentarer og forslag.

–Det var ikke så lett å få svar med en gang. Jeg måtte ta en ringerunde før det skjedde noe mer. Jeg hadde nok håpet på mer respons. Men etter hvert begynte det å løsne. Noen steder ble vi tatt imot av de tillitsvalgte, men fikk ikke komme inn på arbeidsplasser i kommunen. Da sto vi på stand ved bobilen.

Musiker Tove Bøygard skapte god stemning og oppfordret alle til å bruke stemmeretten sin.
Musiker Tove Bøygard skapte god stemning og oppfordret alle til å bruke stemmeretten.
Kari-Sofie Jenssen

Spennende valg

Gjengen i bobilen var spente på om de ville se en forskjell på valgresultatene.

– Det som er sikkert er at det har vært mange flere tillitsvalgte og medlemmer som har drevet valgkamp i Buskerud denne gangen sammenlignet med tidligere. Det er jo bra med tanke på det neste store valget i 2017, sier Kristine Bjella Stavn.

Hun ønsker seg en bobil når den tid kommer, også. Turneen ga mersmak.

Valgkampgeneral Truls Hansen: – Hardt arbeid lønner seg!