– Kommunevalget viser at folk ikke vil ha høyrepolitikk

Aldri før har flere fagforeninger i Fagforbundet drevet valgkamp. Mette Nord er strålende fornøyd med dugnaden tillitsvalgte og medlemmer har lagt ned i valgkampen. Nord mener politiseringen av Fagforbundets arbeid blir enda viktigere fram mot 2017.

Mette i Porsgrunn 1. mai
Ser mot 2017: Fagforbundets leder, Mette Nord, tror Fagbevegelsens mobilisering har bidratt til et rødere og rausere Norge. (Foto: Fagforbundet)

– Først og fremst vil jeg takke alle som har bidratt under valgkampen. Det er helt fantastisk å se hvilken jobb tillitsvalgte og medlemmer har gjort for Fagforbundet i hele år. Vår jobb er å vise forskjellene i arbeidslivspolitikken – noe jeg mener vi har lykkes med i denne valgkampen. Den iherdige innsatsen vi har lagt ned har heldigvis gitt resultater og legger et godt grunnlag for en ny regjering i 2017, sier en kampklar Mette Nord.

Storeslem for venstresida

Venstresida gjorde storeslem i så å si hele landet, og overtar makta i et flertall av landets kommuner.

– Jeg vil påstå at 98 prosent av våre fagforeninger har hatt èn eller flere aktiviteter i løpet av valgkampen. Det er nærmere en dobling fra forrige valgkamp. Jeg har vært rundt og besøkt mange fagforeninger og jeg er utrolig stolt når jeg ser hvordan vi i by og bygd har sikret rødgrønn valgseier, sier Nord.

– Folk er dritt lei borgerlig politikk

Streiken 28. januar mobiliserte tusenvis til gatene mot regjeringas endring av arbeidsmiljøloven. Nord tror streiken virket mobiliserende og tydeliggjorde skillet mellom blå skrivebordspolitikk og hvilket samfunn vanlige folk ønsker seg.

– Valgresultatet er et tydelig signal om at folk flest ikke vil ha høyrepolitikk. Jeg tror folk er dritt lei av borgerlig politikk som betyr skattekutt til de rikeste, et samfunn som fragmenteres gjennom oppsplitting og hvor offentlig velferd skal ha en markedspris, sier Nord.

Jobben begynner nå

Til tross for at årets kommune- og fylkestingsvalg av mange har blitt omtalt kun som et mellomstopp før stortingsvalget i 2017, mener Nord at fagbevegelsens viktigste jobb starter i kommunene nå.

– Det er nå jobben begynner. Det er nå det gode arbeidet vi har gjort i de lokale partienes programprosesser skal materialiseres. Det betyr at vi må tenke langsiktig for å få gode politiske plattformer, hvor vi tar utgangspunkt i våre egne verdier og tankesett. Kunnskapen vi har om arbeidslivet kan overføres til politikk og hvordan vi skal løse kommunale velferdsoppgaver, sier Nord.

(Fj)Erna

Mette Nord varsler at Fagforbundet allerede nå vil starte arbeidet for en ny regjering etter valget i 2017.

– Vi har akkurat gjennomført et viktig valg hvor innbyggerne har sagt nei til konkurranseutsetting, sentralisering og tvangssammenslåing av kommuner. Den støtten vi har fått ved dette valget må vi bygge videre på for å få en regjering som spiller på lag med arbeidstakerne i spørsmål om hvordan arbeidslivet skal organiseres – i sterk kontrast til hvordan det er nå. Derfor starter vi arbeidet for å få en ny regjering allerede nå, sier Mette Nord.