Rød jubel i Tromsø

I Tromsø gikk velgerne til urnene og feide det mørkeblå bystyret ut av rådhuset. Leder av Fagforbundet Tromsø, Bjørn Willumsen, er begeistret.

tromsforside
God stemning på torget: F.v. Synnøve Wiggen, seksjonsleder SKKO i Fagforbundet Troms, Stein Sivertsen, seksjonsleder SST i Fagforbundet Troms, Grethe Raanes, seksjonsleder SKKO i Fagforbundet avd. 177. (Foto: Espen Sørensen)

– Det var det viktigste valget i moderne tid i Tromsø, et virkelig veivalg. Så klarte den fagligpolitiske alliansen å koste høyresiden av banen. Det er bare helt fantastisk, jubler Willumsen.

Rent rødt flertall

– Det betyr full stopp i all privatiseringen de blåblå planla i neste periode. Det er et fantastisk valgresultat. Arbeiderpartiet, SV og Rødt har rent flertall. Og de har forpliktet seg til å stoppe privatiseringa,sier Willumsen.
Bjørn Willumsen, leder av Fagforbundet Tromsø.

Godt samarbeid

Fagforbundet Tromsø har fått økonomisk bistand og annen hjelp i valgkampen fra fylket og fra nasjonalt hold.

– Vi har aldri gjennomført en så god valgkamp, og vi har aldri hatt et så godt samarbeid med Fagforbundet nasjonalt. Det gjorde at vi, sammen med LO i Tromsø, kjørte tidenes valgkamp på vegne av de rødgrønne. Helt utrolig, sier Willumsen.

I tillegg til arbeidsplassbesøk og stand arrangerte Fagforbundet og LO konsert.

– Vi hadde det største arrangementet i denne valgkampen med Jørn Hoel og Steinar Albrigtsen, og de rødgrønne partiene. Det var fantastisk, det beste valgkamparrangementet vi har vært med på. Da ante vi hvilken vei det ville gå. Det var tusenvis av folk på torget i duskregnet, forteller Willumsen.

Roser tillitsvalgte

Han benytter anledningen til å rose alle de tillitsvalgte som har stått på. – Det er takket være den vanvittige innsatsen som er gjort i fagbevegelsen og i de tre partiene, at det gikk så bra. Vi har gjennomført en så god valgkamp at byrådslederen dagen etter valgdagen varslet i Nordlys at han måtte advare om at Fagforbundet har kommet inn i byrådet. Tromsøværingene vil verken ha mer privatisering eller disse nyliberale reformene, konstaterer Willumsen.

Enorm lettelse

Det blåblå byrådet har hatt mange privatiseringsplaner. Nå kan renholderne som skulle konkurranseutsettes puste lettet ut.

– Valgresultatet en enorm lettelse og en enorm seier. Renholderne skulle bli utsatt for rå sosial dumping, sier Willumsen.

Willumsen er svært fornøyd med samarbeidet mellom fagbevegelsen og partiene på venstresida.

– Helt siden byrådet kuppet makten til å privatisere hele kommunen bak lukka dører, og uten politisk behandling, har LO Kommune, Unio, Fagforbundet og partiene på venstresida hatt et flott samarbeid nettopp for å jobbe mot privatisering. Vi har et fantastisk godt grunnlag for videre samarbeid, sier Willumsen.

Valgkampens største arrangement: Fagforbundet stilte kvinnesterke på folkefesten på torget i Tromsø.

Enige om mye

Det er Arbeiderpartiets ordførerkandidat, Jarle Aarbakke enig i.

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med fagbevegelsen, og vi har hatt en felles grunn med arbeidsmiljøloven, midlertidige ansettelser, søndagsåpent og privatisering. Aarbakke gleder seg fortsettelsen og det gode samarbeidet med de andre partiene og fagbevegelsen.

– Jeg er veldig godt fornøyd med det samarbeidet vi har, og det tar vi med oss i de neste fire års styre og stell.

Helt konge

Han er også fornøyd med valgkampen.

– Det er helt konge. Vi har fått til det vi ønsket, å skifte ut byrådet og vi har fått et klart flertall i bystyret sammen med de andre rødgrønne partiene.