Deler erfaringer om samarbeid

Hvordan reduserer vi sykefraværet og hvordan skaper vi en felles heltidskultur?

annemeretesrensen_
Anne Merete Sørensen, htv Andebu kommune, oppfordrer tillitsvalgte til å delta på Sammen om en bedre kommunes avslutningskonferanse 1. desember.

I desember kan du møte hovedtillitsvalgte, ledere og politikere som har funnet løsninger på typiske utfordringer i kommunen ved å samarbeide.

– Jeg vil være med på å vise verdien av trepartssamarbeid, sier Anne Merete Sørensen, hovedtillitsvalgt i Andebu kommune. Hun kommer til Oslo 1. desember for å delta på konferansen Tampen brenner – resultater og læring fra kommuner på sporet.

Gjennom programmet Sammen om en bedre kommune har Sørensen samarbeidet med lederne og politikerne i Andebu for å få ned sykefraværet.

Nå oppfordrer hun tillitsvalgte landet rundt til å delta på konferansen.

– I små kommuner sitter tillitsvalgte ofte alene og jobber. Å få et fugleperspektiv på temaer som heltid, sykefravær, omdømme og rekruttering, og oppdage at mange har de samme utfordringene er nyttig, sier Sørensen. Hun mener konferansen er relevant for alle og ikke bare for dem som har deltatt i programmet.

– Genialt!

Gjennom Sammen om-programmet fikk hun praktisert det hun lærte om lover og avtaleverk da hun skolerte seg som tillitsvalgt.

– Det har vært helt genialt, sier Sørensen entusiastisk.

Andebu valgte sykefravær som tema for sitt trepartssamarbeid. Per juli 2015 var sykefraværet i Andebu på 6,2 prosent.

Partsamarbeid er nøkkelen til suksess, ifølge Sørensen.

At programmet formelt avsluttes i år, betyr ikke at Andebu anser seg som ferdig med jobben.

– Vi skal videreføre trepartssamarbeidet og jobbe for å få synliggjort våre resultater inn i nye Sandefjord kommune, sier Sørensen og viser til den framtidige sammenslåingen av Stokke, Sandefjord og Andebu.

– Andebu valgte å ta tak i sykefravær, men du kan bruke trepartssamarbeid på hvilket tema som helst, legger hun til.

Påmelding

Over 200 personer har gjort som Anne Merete Sørensen og meldt seg på konferansen for å dele erfaringer og gode løsninger på kommunale problemstillinger.

I tillegg til kollegaer fra kommune-Norge, kommer blant annet statsråd Jan Tore Sanner og professor Victor Normann. Konferansen arrangeres av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i samarbeid med partene i arbeidslivet.

Påmelding kan gjøres her