Derfor må tjenestepensjons­ordningen fornyes

Hvorfor kan vi ikke bare la pensjonsordningen vår være som den er, spør mange som jobber i offentlig sektor. Svaret er at levealdersjustering vil uthule ordningen for de som er unge i dag.

Rådgiver Steinar Fuglevaag i Fagforbundet forklarer hvordan levealderjusteringa slår ut på pensjon i offentlig sektor. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Med jevne mellomrom kan man lese at måten å forsvare offentlig tjenestepensjon på, ganske enkelt er å videreføre dagens ordning. Den gir en pensjon på 66 prosent av lønna ved fylte 65 år for de fleste. Mange hevder at vi kunne droppet levealdersjustering om bare arbeidstakerne ville øke sitt bidrag til for eksempel tre prosent, da kunne alt fortsette som før.

Ingen quick-fix

– Dessverre er det ikke fullt så enkelt. Hadde vi kunnet gjøre det sånn så hadde vi nok gjort det - og det var jo det vi gjorde i 2009. I realiteten skjøv vi problemene foran oss, sier Fagforbundets pensjonsekspert, Steinar Fuglevaag.

Det var et nesten samlet Storting som vedtok pensjonsreformen med levealdersjusteringen. Dersom vi går inn for en ordning som skal gi garantert 66 prosent fra fylte 65 år, betyr det at man i virkeligheten fjerner levealdersjusteringen for offentlig ansatte.

– Jeg vet at mange gjerne skulle sett pensjonsreformen på søppeldynga. Det er ikke noe som tyder på at det går an å bygge flertall for dette på stortinget, selv om stadig flere ser svakhetene. Det er store forskjeller i levealder mellom ulike yrkesgrupper, der sliterne kommer dårligst ut. Det ville jo også være urimelig at de som jobber i privat sektor hadde levealdersjustering, men vi som jobber i det offentlige ikke hadde, sier Fuglevaag.

Han understreker at Fagforbundet må jobbe med å finne ordninger som er tilpasset det at levealdersjusteringen er vedtatt, og at det kommer til å være flertall for denne ordningen i lang tid framover.

Blir ikke bra for unge

– Levealdersjustering vil bety at dagens ordning ikke vil være god for de som er unge i dag. Det er to grunner til det. For det første vil levealdersjusteringen innebære at det som skulle ha blitt 66 prosent i «gamle dager», vil bli omregnet til en kapital som fordelt på forventa gjenstående levealder. På den måten blir beløpet betydelig lavere.

Dessuten blir dette med 30 års opptjening for full pensjon plutselig mer en ulempe enn en fordel. Hvis man må jobbe i mange flere år for å tjene opp en pensjon på omtrent to tredeler av lønnen, så er det en ulempe at man ikke fortsetter å tjene opp tjenestepensjon etter at man har tretti års opptjening. Man må jobbe lenger enn andre, for å kompensere for effekten av levealdersjusteringen.