Tøff kjærlighet

Samtlige av flyktningene som fullførte introduksjonsprogrammet i Rælingen de to siste årene har fortsatt ut i arbeid eller utdanning. Med respekt, krav og tøff kjærlighet har Akershus-kommunen blitt landets beste på integrering

SAMLINGSSTED:
Flyktningetjenestens hus i Rælingen drives av blant andre flyktningkonsulenter Elisabeth Redse (f.v.), Eli B. Sønmør og Marita Jeppsson, reholder Abeba Gebrehiwot, flyktningkonsulent Maryam Ashraf, avdelingsleder Narges Pourzia og konslulent Dag H. H. Ekeli. Ordfører Øivind Sand (t.h.) er ofte innom. (Foto: Martine Grymyr)

– Når en flyktning kommer til Rælingen kommune er han ikke lenger en flyktning, han er en innbygger og en ressurs. Det første vi gjør er å kartlegge hva han kan bidra med i samfunnet vårt, forteller Øivind Sand.

Han er Ap-ordfører i Rælingen kommune, hvor drøyt 21 prosent av de 17 000 innbyggerne har innvandrerbakgrunn, og han tar gjerne imot flere.

– De to siste årene har 100 prosent av flyktningene som fullførte introduksjonsprogrammet kommet seg ut i jobb eller fortsatt videre med utdanning, sier Sand.

Kommunen tør å stille krav, samtidig som flyktningene får mulighet til å bidra.

Et samlingssted

Vi møter ordføreren i flyktningetjenestens hus i Rælingen, et helt ordinært bolighus med naboer på alle kanter. Det var en bevisst strategi, forklarer ordføreren:

– Da vi var i oppstarten av prosjektet måtte vi bestemme om flyktningetjen-esten skulle gå inn under NAV eller ikke. Vi valgte å legge tjenesten utenfor NAV, for å være sikre på at de som jobber med flyktninger ikke skal bli distrahert av å ha andre ansvarsområder. Selve tjenesten la vi til et helt vanlig bolighus med kontorer, slik at de som kommer hit kan føle seg hjemme. Dette skal være et samlingssted, også etter at de er ferdige med introduksjonsprogrammet, sier Sand.

Skreddersydd

Introduksjonsprogrammet er obligatorisk for alle, og skreddersys etter den enkeltes evner og behov. Programmet består blant annet av norskopplæring, foreldreveiledning, ICDP (International Child Development Program), helsekurs, leksehjelp for både barn og voksne, opplæring i norsk kultur, arbeidstreningskurs, og ikke minst krav og forventninger i arbeidslivet.

– De får mye hjelp og veiledning, men da forventer vi også at de kommer seg ut i jobb og kan finansiere sitt eget opphold så fort som mulig, og helst etter to til tre år. Vi kaller det tøff kjærlighet, sier Sand.

Han får støtte fra avdelingsleder i flyktning - og inkluderingstjenesten, Narges Pourzia.

– Mange er så fornøyde etter at de har gjennomført for eksempel ICDP-programmet, at de blir skuffet over at det er ferdig, ler Pourzia, og fortsetter:

– Det er undervurdert hvor mye det betyr å behandle folk som en ressurs. Trygghet, respekt, å bli sett og satt krav til, er noe av det viktigste du kan gjøre for at folk skal klare seg.

Tett kontakt med arbeidsgiver

Samtlige av flyktningene som gjennomførte introduksjonsprogrammet i 2014 og 2015 er i dag enten i jobb eller under videre utdanning. Noen finner seg jobb på egenhånd, andre får hjelp av kommunen. Kommunen forplikter seg til å følge opp vedkommende i fem år, og har tett kontakt med både arbeidsgiver og arbeids-taker.

– Vi følger nøye opp og er gjerne ute og besøker arbeidsplassene. Vi er veldig opptatt av å lære dem å se både sine rettig-heter og sin plikter i arbeidslivet, og selv om dette kan være en sårbar gruppe, har jeg ikke opplevd at noen har blitt systematisk utnyttet i en jobbsituasjon, sier Pourzia, som selv kom til Norge som iransk flyktning for over 30 år siden.

Det mener hun er en klar styrke i job

– Jeg vet selv hvordan det er å komme til Norge som flyktning, og det tror jeg er en stor ressurs for meg. Det har gitt meg et bredere perspektiv og større tålmodighet med problemene de har, avslutter Pourzia.

RESSURSER: Det er undervurdert hvor mye det betyr å behandle folk som en ressurs. Hos oss er det det første flyktningene får høre når de flytter hit, sier avdelingsleder Narges Pourzia i flyktninge- og integreringstjenesten og ordfører Øivind Sand i Rælingen. Foto: Martine Grymyr

INTEGRERINGSSUKSESS: Ordfører i Rælingen, Øivind Sand, og avdelingsleder i flyktninge- og inkluderingstjenesten, Narges Pourzia, er stolte av kommunens gode resultater med integrering av flyktninger. Foto: Martine Grymyr