Knallsuksess med elektronisk uravstemning

Hovedtariffoppgjøret 2016 har vært en elektronisk milepæl for Fagforbundet. For første gang har alle medlemmene fått muligheten til å stemme på resultatet i lønnsoppgjøret via SMS og nett. Pila peker opp, opp, opp.

grethejustert.jpg
Farvel, papir: Uravstemningsgeneral i Fagforbundet, Grethe Sørensen, er veldig fornøyd med elektronisk løsning på plass. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Det er en strålende fornøyd og litt letta uravstemningsgeneral som kan melde om usedvanlig god oppslutning i årets uravstemninger. Grethe Sørensen har jobbet med uravstemninger siden 2004. Hun mener det var på høy tid å følge samfunnsutviklinga også på dette området.

- I de to forrige hovedtariffoppgjørene, i 2012 og i 2014, så vi veldig lave tall på deltakelse. Det var ikke uvanlig å se tall på under 20 prosent, forteller Sørensen.

Tredobling i staten

Gjennomsnittet på deltakelse ved uravstemning i årets tariffoppgjør endte på solide 41 prosent, som også tilfeldigvis er det samme tallet som kommuneoppgjøret landa på.

- Ta for eksempel oppgjøret i staten – der har deltakelsen tredoblet seg, og endte på 39 prosent, sier Sørensen.

Sparer trær, jobb og penger

Slutt på ekstra beskjeder: Dette lille hjertesukket fra fordums tid er en av stemmesedlene Grethe Sørensen har tatt vare på.

Straks et oppgjør er ferdig, er det vanlig med en treukersfrist før arbeidsgiversida eller meklingsmannen må ha svaret. Sørensen minnes de mange dugnadene og alt det tungvinte ved å merke konvolutter og sortere riktige papirer til riktig medlem. Og, ikke minst telle dem opp når de kommer tilbake ferdig utfylt.

- Det hender jeg tenker på alle de trærne som har vært felt for alle uravstemningsdokumenter vi har sendt ut gjennom årene, smiler Sørensen.

Det er mange gode grunner til å gå elektronisk, utover å spare trær og porto. Med stadig flere avtaler å forholde seg til, og dermed flere forhandlinger, blir det også ressurskrevende å følge opp med uravstemninger. Og hvert enkelt oppgjør skal gjennom de samme prosedyrene, om det er lite eller stort. Antallet avtaler Fagforbundet har, eller er part i, kryper nå opp mot 80. Kanskje ikke så rart at man så seg om etter mer effektive løsninger.

Måtte gjøre det sjøl

De første skrittene i retning elektronisk uravstemning, ble tatt i 2014, da medlemmene i PBL fikk stemme elektronisk.

- Da så vi en positiv tendens, og skjønte at det var noe vi måtte fortsette å teste ut. Men de elektroniske løsningene som allerede fantes på markedet, syntes vi ble for dyre. Da kom det noen inn og sa: hei, dette kan vi lage sjøl. Det var rådgiver i Servicesenteret, Leo Valen, og som dermed gjorde nettopp det; lagde et eget system for Fagforbundet, som er koblet til medlemsregisteret og som tok høyde for at det fremdeles skulle være en mulighet å stemme på papir.

Skal videreutvikles

- Dette første året med nytt system har vi hatt fokus på brukeropplevelsen til medlemmene som skal stemme, og å sørge for at stemmene blir anonymisert og korrekt behandlet, forteller Leo Valen.

I neste runde skal det også bli funksjoner for fagforeninger, fylker og kompetansesentre, slik at de selv kan følge med på uravstemninga og sette inn støt der det trengs.

- Vi kom ikke så langt som vi ønsket med å gi tillitsvalgte tilgang til og oversikt over uravstemninga mens den pågår. Det blir bedre til neste gang, sier Valen.

Han synes det har vært overraskende få henvendelser om medlemmer som ikke får til å stemme.

- Jeg tenker det betyr at tillitsvalgte har vært flink til å informere og selv hjelpe medlemmene med å gjennomføre stemme-prosessen, sier han.

Synes det har vært en spennende prosess: Uravstemningssystemets tekniske far, Leo Valen. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)