Dømt til å lykkes

Entusiastiske ansatte, dyktige tillitsvalgte og dedikerte ledere vil sørge for at kvalitets- og modellkommune Rana vil lykkes med å bli en solid og god kommune å bo og jobbe i.

Modeller
De fem ansatte som var modeller for kampanjen, avduket plakatene på Moheia Fritidspark. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

For å skape blest om modellkommunejobbingen i kommunen var det i Fagforbundsukene lagt inn en høytidelig avduking av flotte reklameplakater. Plakatene forteller om dyktige og fleksible ansatte, som hver på sin måte bidrar til at Rana blir en god kommune å bo i. Fem ansatte avbildes på fem forskjellige plakater. De er hengt opp på veggen på Moheia Fritidspark. Her kan de kan sees av rundt 450 000 besøkende i året.

Ordfører Geir Waage er stolt. Rana kommune er valgt ut som både modellkommune og kvalitetskommune. Han mente at trepartssamarbeidet; ansatte, politikere og fagorganisasjonen er en mye bedre løsning for Rana enn privatisering av kommunale tjenester.

- Til denne bruken er modellkommunemetodikken fortreffelig, sa Waage.

Regjering med oss

Jan Davidsen er fornøyd med å ha en regjering som jobber med oss i arbeidet med å gi kommunal sektor et kvalitetsløft.

- Jeg håper vi får beholde denne regjeringen sånn at det gode arbeidet med kvalitetskommunene kan fortsette. Får vi et regjeringsskifte så skal det bli tungt for oss med å få videreført det vi har startet. Vi trenger en kommunalminister som forstår at det er de ansatte og innbyggerne i kommunen som vet hvor skoen trykker og hva som kan gjøres med det, ikke eksterne konsulenter i forskjellige varianter. Det har vi sett for mye av, sa Jan Davidsen.