Kommuner anmeldt for slavearbeid

LOs anmeldelse av fire kommuner i Rogaland og Hordaland for slavearbeid og menneskehandel er bare begynnelsen. Nå skal sosial dumping i kommune- og helsevesen fram i lyset, lover LO.

Bruker muskler
LO og Fagforbundet setter kreftene inn på å slå tilbake sosial dumping, både i Rogaland og resten av Norge, sier 1. nestleder i LO Geir Mosti (Foto: Per Flakstad)

Oss tillitsvalgte omtalte Norsk Helsepersonell og de ukraniske helsearbeiderne i nr 1- 09. Nå er konflikten ytterligere skjerpet.

Minst 24 utnyttet

Til nå er fire kommuner og formidlingsselskapet Norsk Helsepersonell anmeldt ut fra bestemmelser i utlendingsloven, som behandler økonomisk utnyttelse, slavearbeid og menneskehandel, og LO har brutt all kontakt med Norsk Helsepersonell.

- Det er ingen vits i å ha kontakt med banditter, sier lederen for LO i Haugesund og omegn, Helge Larsen. Han forteller at LO kjenner til at det har vært minst 24 ukrainske helsearbeidere i Norsk Helsepersonells tjeneste.

- Vi har kontakt med de fleste av disse. Noen få har allerede returnert til Ukraina og det er også mulig at det finnes ukrainere i enda en kommune i Rogaland som LO ennå ikke har kommet i kontakt med, sier han.

Får tips om flere

1. nestleder i LO, Geir Mosti sier til Oss tillitsvalgte at LO nå gjør sitt ytterste for å hjelpe arbeidstakerene som er ofre for utbyttingen.

- Disse menneskene fikk bare en hundrelapp om dagen og ble avkrevd omtrent 20.000 for å få hjelp til å komme til Norge. Fagforbundets tillitsvalgte har all grunn til å være stolte av at de har avdekket dette. Han mener dette er LO på sitt beste. Her har lokale tillitsvalgte reagert og trukket inn kompetansesenter og LO lokalt som igjen har fått med sentrale ledd. Vi har koblet inn arbeidstilsynet, sørget for juridisk hjelp og bistand fra politiet. Denne saken har ført til at vi får tips om utnytting av utenlandske helsearbeidere og sosial dumping fra mange steder i landet, og vi skal følge opp, sier han.

Helge Larsen i Haugesund er enig.

-  Vi kjenner sosial dumping fra privat sektor og har tradisjon for å anmelde slike forhold der, men vi har kanskje trodd for godt om kommunene som arbeidsgivere. Fagforbundets folk må være like tøffe som de har vært i denne saken. Vi som er tillitsvalgte må slå mye hardere ned på utnytting og sosial dumping, mener han.

Frykter for liv og helse

– Vi skal sikre deres rettigheter. Vi er bekymret for hva som kan skje med helsepersonellet som har dratt tilbake til Ukraina. Vi har reist krav om at de ukrainske arbeidstakerne skal få tarifflønn for det arbeidet de har gjort, og hjelp til å greie seg videre i Norge. Mange av dem har lånt de 20 000 kronene på det svarte markedet. Dersom de ikke kan innfri lånene når de kommer hjem, er vi bekymret for deres liv, sier Geir Mosti.

LO  har anmeldt Karmøy, Stavanger, Rindafjord, og Sveio i tillegg til Norsk Helsepersonell AS. Også to andre kommuner var inne i bildet for engasjement av ukrainerne, men Stord takket nei før tiltredelsen og ukrainerne arbeidet bare en kort tid i Haugesund. Kommunene selv tok affære før saken ble offentlig kjent.

les mer i Fri fagbevegelse, Haugesunds avis og Dagsavisen

Siste: Ukrainerne er drapstruet

LO har grepet inn for å beskytte det ukrainske helsepersonellet etter at de har blitt drapstruet, skriver Fri Fagbevegelse.

– Truslene er svært grove og har gjort at vi har iverksatt flere tiltak for å ivareta sikkerheten til de ukrainske sykepleierne, sier Geir Mosti, 1. nestleder i LO.  Mosti mener at sakens omfang viser at det er bakmenn på flere nivåer involvert. Representanter for firmaet Norsk Helsepersonell skal blant annet ha ringt til kontakter i Ukraina og rapportert navngitte personer som angivere i Norge etter at de fortalte om hva de har vært utsatt for.