Ordner opp

Omkring 120 kommunalt ansatte i Rana har gått fra midlertidig til fast jobb. De kan takke hovedtillitsvalgt Roger Martinussen for ryddesjauen.

Fikk fast jobb
- Han Roger var temmelig overbevisende, sier Elin Hansen. (Foto: Jan Lillehamre)

Roger har vært Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Rana i to år.

- Jeg følger bare loven. Arbeidsmiljøloven har klare bestemmelser om at folk som har vært midlertidig ansatt i minst fire år, har krav på fast jobb. Når medlemmene kommer til meg, bruker jeg loven og arbeidsgiver må ordne opp. Enkelt og greit, sier han.

Mellom 80 og 90 prosent av de som får hjelp er deltidsansatte kvinner, og mange får både fast tilsetting og høyere stillingsprosent, forteller Roger Martinussen.

- Arbeidsmiljølovens bestemmelser er helt suverene, uten dem hadde vi ikke kommet noen vei, sier han og minner om at den borgerlige regjeringa svekket arbeidsmiljøloven.

- Vinner de borgerlige til høsten kommer de til å svekke loven igjen. Det aleine er en viktig grunn til å stemme riktig, mener han.

Lei av urett

Elin Hansen har jobbet i Rana arbeidssenter for psykisk utviklingshemmede siden 2001. Hun fikk vikariater og midlertidige jobber, men ikke noe fast.

- Jeg følte meg urettferdig behandlet og tok kontakt med Fagforbundet, forteller hun.

- Egentlig trodde jeg at jeg hadde rett på fast jobb, sier hun og slik ble det. Høsten 2008 ble hun ble fast ansatt i halv stilling.

- Det var utrolig deilig. Jeg er sauebonde og må ha en sikker inntekt ved siden av for at vi skal greie oss her, sier hun. Vi er på besøk på gården som ligger klort fast i fjellsida over Mo i Rana.

Tydelig tale

- Denne saken var som de fleste andre, sier Roger Martinussen.

- Vi ba om timelistene hennes, talte hvor mye hun hadde jobbet og hvor lenge. Tallenes tale var tydelig, Elin hadde krav på fast, halv stilling. Arbeidsgiver så at vi hadde loven på vår side og valgte å tilsette henne. Hadde de sagt nei, ville vi gått til sak - men det gjør de som regel ikke. Loven er klar, de vet at de vil tape og inngår forlik nesten hver gang, sier han.

- Det var ikke så rart at arbeidsgiver bøyde unna, han Roger var temmelig overbevisende, ler Elin Hansen.

Sterk fagbevegelse, trygghet for arbeidstaker

Den rødgrønne regjeringa jobber med fagbevegelsen. Sentrale tariffavtaler sikrer like vilkår. Regjeringa har sørget for høyere skattefradag for fagforeningskontigent og styrket kampen mot sosial dumping. Det første de rødgrønn gjorde i 2005 var å endre arbeidsmiljøloven. Fireårsregelen ble innført: Hvis du har vært midlertidig ansatt i mer enn fire år, har du rett til fast jobb. Regelen har sikret flere hundre medlemmer fast ansettelse. Deltidsansatte fikk også rett til utvidet stilling før arbeidsgiver ansetter nye.

Mer fleksibelt, mer usikkert

Høyresida vil gi arbeidsgiver større muligheter, på bekostning av rettigheter. De borgerlige partiene er for at det skal være lettere å ansette folk midlertidig, og at det skal være mulig å jobbe mer fleksibelt. Det betyr muligheten til å jobbe lengre dager og bli pålagt mer overtid. Høyresida ivrer for lokale og individuelle forhandlinger om lønn og arbeidsvilkår. I praksis betyr det større lønnsforskjeller, mindre åpenhet om arbeidsvilkår, og at kampen for likelønn og mot sosial dumping kan legges på is.