Politisk strid om kvalitetskommuner

- Jeg regner det som en selvfølge at regjeringa følger opp kvalitetskommunesatsingen dersom den får ny tillit, tordnet Jan Davidsen på Kvalitetskommunekonferansen. Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa gikk langt i å love en videreføring.

Kvalitetsbevisste
Jan Davidsen og kommunalministeren var enige om viktigheten av kvalitetsarbeidet i kommunene. Kleppa lovte rask avklaring av om programmet skal fortsette. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk Selnes)

Jan Davidsens utfordring kom under en paneldebatt tidlig i konferansen. Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa tok utfordringen.

- Dette er et viktig arbeid. Regjeringen har ikke avklart framtida for Kvalitetskommuneprogrammet ennå, men det skal vi gjøre. Senterpartiet mener vi må videreføre dette, og det skal jeg arbeide for, sa hun og lovte samtidig en rask avklaring.

Høyre vil nedlegge

Dermed er det full politisk strid om Kvalitetskommuneprogrammet. Høyres kommunalpolitiske talsmann Bent Høie var klar på at programmet ikke vil fortsette under borgerlig styre, da han ble intervjuet av Kommunal Rapport:

- Vi har vært kritiske hele veien, og jeg ser ikke noen grunn til å videreføre prosjektet slik det er nå. Det er behov for omstilling i offentlig sektor med et bedre tilbud til brukerne, men jeg har ikke noen tro på å la fagforeningene sitte med vetorett i denne typen endringsarbeid, sa han til avisen.

Dermed er det strid også innad i Høyre, for mens stortingspolitikerne er kritiske, er høyreordførere fornøyde med programmet og nekter å vrake det, skriver Fagbladet.

Knallsuksess

Kvalitetskommunekonferansen samlet om lag 800 deltakere til en todagers konferanse i Oslo i slutten av august. Ved forrige valg presset Fagforbundet på for å få kvalitet i kommunene inn i Soria Moria-eklæringen. Kort tid etter valget startet forhandlinger om hvordan det konkrete kvalitetsarbeidet skulle drives framover. Resultatet var Kvalitetskommuneprogrammet. Programmet var planlagt å gå over tre år, fra 2007 og ut 2009, men nå vokser altså kravet om videreføring. I alt 138 kommuner deltar i Kvalitetskommuneprogrammet.

Unikt

Det unike med dette programmet er at det i så stor grad legger vekt på de ansatte. I motsetning til svært mange omstillings- og foryingsprogram, er de ansatte kjernen i denne satsingen.

- Hvis vi legger til rette for at de som står i førstelinja kan bruke sine ressurser til å skape kvalitet og ta ansvar, ja så gjør de det, sa Jan Davidsen under debatten.

Konferansen fikk presentert 42 av suksesshistoriene fra kommuner over hele landet. Vi fikk for eksempel møte pårørende, ansatte og administrasjon i Austrheim kommune utenfor Bergen. En film viste hvordan de ansatte gikk fram for å gi verdig og best mulig tilbud til de som flyttet inn på sjukehjemmet og ikke minst til deres pårørende.

- Dette er hverdagen for våre medlemmer. Historiene vi hører her handler om å ta ansvar. Det handler også om ressurser, slik at de ansatte har tid til å gjøre det lille ekstra som betyr så mye, sa Jan Davidsen i sitt innlegg. Han fortsatte:

- Selv om vår rød-grønne regjering har tilført kommunene betydelige ressurser i fireårsperioden vi har bak oss, står utfordringene i kø. Behovene vil øke. Derfor vil det bli stadig viktigere å spørre de som står midt oppe i problemstillingene. Vi må spørre de pårørende og vi må ikke være redde for å sette i gang prosesser for å øke kvaliteten,  oppfordret Jan Davidsen deltakerne på Kvalitetskommunekonferansen.