800 liters Fagforbundsuke

Fagforbundsuka nærmer seg og alle greiner i organisasjonen skal ut og gjøre seg synlige. I år er den lagt til én uke, fra 2. til 8. november. Den kommer midt i en hektisk høst, med landskonferanser, landsmøte og stortingsvalg.

Fiskelykke
Innendørs fisketank på sykehjemmet vakte stor oppsikt. (Foto: Fagforbundet avd 019 Stavanger)

Når Fagforbundsuka skal markeres, hvorfor ikke fylle en 800 liters tank med sjøvann, putte fisk og krabber oppi og trille herligheten inn på et sykehjem? Det gjorde Fagforbundets avdeling 19 i Stavanger under markeringa i fjor. Idéen oppsto først hos tillitsvalgt og seksjonsleder for SKKO i Stavanger, Bjørn Johannesen.

- Jeg jobber til daglig på ei naturskole, hvor vi blant annet har akvarier. Så tenkte jeg at mange av de gamle på sykehjem ikke lenger kommer seg ut, ihvertfall ikke for å fiske. Da kunne vel heller havet bringes til dem, sier Johannesen

De fylte en tank med sei, torsk, lyr, berggylt og krabber. Den satte de i foajéen på et av de store sykehjemmene og frista med fiskelykke til alle som ville prøve seg.

- Sykehjemmet har et produksjonskjøkken som ganske umiddelbart kunne tilberede fangsten, forteller Johannesen. Begivenheten fikk også avisoppslag.

Inspirert av omgivelsene

Til årets Fagforbundsuke planlegger foreninga en shanty-konsert (skipssang).

- Min far synger i det lokale shantykoret, og vi prøver å få til en konsert i Folkets Hus hvor vi inviterer medlemmer og beboere på sykehjem samt medlemmer i barnehage og barna der, sier Johannesen.

Under Gladmatfestivalen i vår tok Johannesen skolebåten fra arbeidsplassen sin i bruk. Han heiste Fagforbundsflagget til topps i masta, tok med ansatte og eldre ved et eldresenter og dro til sjøs, med NRK Rogaland på slep. I september blir det Hopp-i-havet-kurs.

- 15 ansatte fra barnehage og SFO inviteres til å ta på dykkerdrakt og hoppe i det ukjente, sier Johannesen, som selv har dykkersertifikat.

De første Fagforbundsukene i historien ble markert i fjor høst. Det ble en braksuksess for forbundet. Landet rundt var det intens aktivitet, med arbeidsplassbesøk både natt og dag, stands og stunts av forskjellige slag. Hyggelige overraskelser og oppmerksomhet ble tildelt medlemmer og kommende medlemmer. Flere steder ble det satt ververekorder.