- Ta en ekstra telefon!

Personlig oppfølging lønner seg. Det erfarer Fagforbundet Rogaland, som i to år har fulgt en enkel suksessoppskrift: Bare spør.

Fagforbundet ringer
- De færreste vil egentlig melde seg ut etter endt skolegang, sier Synnøve Haugland. (Foto: Trond Isaksen/Berit Paulsen)

Nestleder i Fagforbundet Rogaland forteller mer enn gjerne hvordan de greier å beholde elev-, lærling- og studentmedlemmene når studiene er over:

- Det er bare å ringe! De fleste har ikke blitt spurt om de vil fortsette som medlemmer, og alle blir glade for å få en telefon. Når de spør hvorfor de burde fortsette som medlem skal det gjerne ikke mer til enn at vi forteller om forsikringsordningene, så ønsker de slett ikke å bli utmeldt, sier hun.

Rapportene fra Fane2 er utgangspunktet. Der finner nestlederen og de ungdomstillitsvalgte hvilke medlemmer som skal være ferdige med skolegangen. På forrige liste var det 66 navn. Nestlederen har sammen med ungdomstillitsvalgte ringt alle. Etter å ha snakket med Fagforbundet, er det bare fire som fortsatt er utmeldt og to som er overført til et annet LO-forbund. Uten ringeprosjektet ville forbundet kunne ha mistet 60 medlemmer helt unødig.

- Det som tar tid, er detektivarbeidet for å få tak i mobilnumrene deres. Noen ganger må vi ha hjelp av både foreldre og besteforeldre for å finne hvor ungdommene blir av når de er ferdige.

- De aller fleste går rett fra endt studium eller læretid til å bli yrkesaktive. Desto større grunn til ikke å bli utmeldt av Fagforbundet, understreker Synnøve Haugland.