Et rødgrønt Fredrikstad

LO i Fredrikstad arbeider for et nytt politisk flertall i 2011. – Vi skal gjøre alt vi kan, sier leder Tore Leif Gundersen.

Sterkt representert
Det var mange av Fagforbundets medlemmer som deltok på LO Fredrikstads konferanse om "et rødgrønt Fredrikstad." (Foto: Anders Hamre Sveen)

Lederen av LO Fredrikstad kommer fra Fagforbundet. Han og resten av LO Fredrikstad har siden 2008 arbeida målretta for å få et nytt politisk flertall i byen. 22. april inviterte LO Fredrikstad tillitsvalgte og representanter fra Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet, Pensjonistpartiet, Bymiljølista og Rødt til en konferanse for "et rødgrønt Fredrikstad". Det er Fremskrittspartiet (FrP) og Høyre som styrer - og mandag 10. mai ble det kjent at de styrer mot et underskudd på 79,5 millioner kroner.

En lang valgkamp

Mange av LO Fredrikstads tillitsvalgte har satt seg inn i den såkalte Trondheimsmodellen. Den går ut på at fagbevegelsen stiller konkrete krav til alle partiene, gir politisk støtte til de partiene som er nærmest fagbevegelsens politikk og legger press på krava i tida mellom valg. Fremskrittspartiet fikk i år flertall for å redusere kommunens støtte til 1.mai-arrangementet i Fredrikstad fra 40 000 kroner til 12 000 kroner. Tore Leif Gundersen kom med kraftig kritikk av dette vedtaket og mener det viser at mobilisering er nødvendig.

Ny politikk

LO Fredrikstad vil ha slutt på den økende markedsorienteringa i byen. – Vi skal sørge for at vi etter valgdagen i 2011 kan se hverandre i øynene å si at vi gjorde alt vi kunne for å få et nytt politisk flertall, sa Tore Leif Gundersen under konferansen. Fagforbundet Fredrikstad var tungt representert blant konferansedeltakerne. – Det er kommet en glød inn i fagbevegelsen nå. Dette gir oss skikkelig inspirasjon, sa Frøydis Wroldsen, leder for Fagforbundets pensjonistlag i Fredrikstad.

Besøk av støttespillere

Roy Pedersen, leder i LO i Oslo, tidligere LO-leder Gerd-Liv Valla og sekretær i LO i Trondheim, John-Peder Denstad, stilte alle opp med råd og innspill under konferansen. Gerd-Liv Valla ble møtt med stående applaus. Hun slo fast at det er mulig å få til en politisk endring i Fredrikstad. Denstad understreka at fagbevegelsen skal være en uavhengig politisk kraft, noe Tore Leif Gundersen er enig i.

Seier for renhold

Før konferansen starta hadde to fagforeningsaktivister stilt seg opp utafor hotellet med et banner med påskriften "Nei til konkurranseutsetting av renhold". LO Fredrikstad og Fagforbundet Fredrikstad har lenge kjempa mot konkurranseutsetting av sykehjem i byen, og av renholdet i kommunen. 6. mai vant Fagforbundet Fredrikstad en viktig seier da et flertall i bystyret stemte imot forslaget om å konkurranseutsette renholdet.

Så det nytter.