Trenger flere helsearbeidere

Norges befolkning blir stadig eldre og behovet for helsefagarbeidere øker.

Mangfold
Lærlingen Marie Wasbø foran en vegg med flagg fra tilsammen 28 nasjonaliteter som arbeider på Stokka undervisningssykehjem. (Foto: Anders Hamre Sveen)

Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) arrangerte et forum om rekruttering til helse- og omsorgsyrkene 15. april. Ifølge en Synovate-undersøkelse fra høsten 2009, som ble referert av daglig leder ved AFI, Arild H. Steen, er snittalderen innen helse og omsorg 40,9 år. Gjennomsnittsstillinga er på 66 prosent.

Helsefagarbeidere

Fagbevegelsen var med i arbeidet med å utforme helsefagarbeiderfaget som ble oppretta i 2006. Det erstatta både hjelpepleierutdanninga og omsorgsarbeiderfaget.  – Det er bra at helse og sosial har fått høyere søkertall, men samtidig har utdanninga også mye frafall, sier Kjellfrid Blakstad, leder av Seksjon helse og sosial i Fagforbundet. Blakstad vil ha økt rekruttering.

– Ungdommen vil ha hele stillinger. De små deltidsstillingene hindrer rekruttering. Lønna må bli høyere. Det er dessuten viktig at sykehusene blir flinkere til å ta imot lærlinger, sier hun. Kjellfrid Blakstad mener at de som har et fagbrev i helsefagarbeider må garanteres muligheten til å ta påbygning. Enkelte fylker, blant annet Rogaland, har innført en slik ordning.

Lærlinger i Rogaland

Opplæringskontoret på Stavanger universitetssykehus (SUS) samarbeider med Hospital Clinica Benidorm (HCB), et sykehus i Spania. I april skreiv den skandinaviskspråklige avisa Vikingposten om de to første lærlingene fra SUS som fullførte en åtte uker lang praksisperiode ved HCB.

– Alle lærlingene var nylig på studietur i Spania. Det er klart at et slikt utenlandsopphold virker rekrutterende, forteller Inga Landsvik, som er ansvarlig for helsefagarbeiderlærlingene ved SUS. Marie Wasbø er helsefagarbeiderlærling ved Stokka undervisningssykehjem i Stavanger. Hun er medlem av Fagforbundet. – Det er lærerikt å jobbe på sykehjem. Jeg er stolt av den utdanninga og det yrket jeg har valgt, sier Wasbø. Hun synes at helsefagarbeidere fortjener høyere lønn. Hun bekrefter at mange faller fra under utdanninga. – Jeg kjenner ikke veldig mange som har valgt dette faget, og av dem som har valgt det er det flere som ikke har fullført, sier hun.

– Yrkesmesterskap gir profilering

Yvonne Soggemoen er prosjektleder for yrkeskonkurranser i helsearbeiderfaget. Prosjektstillinga er et spleiselag mellom Helsedirektoratet og Fagforbundet. – En som har utdanna seg til helsefagarbeider skal kunne arbeide både på sykehus, i privat virksomhet og i kommunehelsetjenesten, sier Soggemoen. Soggemoen forteller at Edel Susanne Hetland fra Dalane videregående skole VG2 og Solbjørg Byberg, som er lærling i Eigersund kommune, begge ble verva som medlemmer i Fagforbundet under fylkesmesterskapet (FM) på SUS, et fylkesmesterskap som de vant.

– Under yrkesmesterskap får vi profilert yrket. Vi dyrker den faglige kvaliteten, det hever statusen, og mediedekninga er så klart et pluss. Publikumsinteressen er også høy. Under FM på SUS var det til tider kun ståplasser igjen, sier Soggemoen.