Ungdom og politikk

Nesten 200 deltok på ungdomskonferansen til Fagforbundet der internasjonal solidaritet og antirasisme var sentrale tema.

Rød i regnvær
Det regna under åpninga av Sommerkonferansen 2010 på Stavern. (Foto: Anders Hamre Sveen)

Sommerkonferansen i Stavern varte i tre dager, fra 18. til 20. juni. Konferansen ble arrangert for femte gang. Leder av Fagforbundet Ungdom, Linn Hemmingsen, åpna konferansen og understreka at internasjonal solidaritet var konferansens hovedfokus. Represententer fra palestinsk fagbevegelse (PGFTU), danske FOA og svenske Kommunal var blant gjestene, sammen med ungdomsrepresentanter fra Fellesforbundet, Industri Energi, Norsk Arbeidsmandsforbund, Handel og Kontor og El & IT Forbundet.

Variert program

Under sommerkonferansen var det flere politiske verksted. Søndag morgen ble "På flukt"-opplegget til Norsk Folkehjelp gjennomført. Dette er et rollespill der deltakerne får føle hvordan det er å være flyktning. – Det eneste som ikke var bra på konferansen var været, men heldigvis fantes det en plan B for alt det som egentlig skulle være utendørs. To av de politiske verkstedene som jeg deltok på, Verdensbiblioteket og rebusløpet måtte flyttes inn, forteller Kjersti Hafsås Svensli.

Svensli deltok for fjerde gang på sommerkonferansen, og synes at det var en veldig bra konferanse i år. Hun er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Møre og Romsdal og hovedtillitsvalgt i fagforeninga si.

Antirasisme

Under åpninga ble hele sommerkonferansen erklært for rasismefri sone. Dette var starten på en antirasistisk stafett som blir en konkurranse mellom fylkene. Fagforbundets yngre medlemmer og tillitsvalgte oppfordres til å gjøre flest mulig arbeidsplasser til rasismefrie soner, etter oppskrift fra Norsk Folkehjelp.

– Vi skal lage et opplegg på nettet hvor man kan følge stafettpinnen, og så skal vi kåre en vinner på neste års sommerkonferanse, forteller Linn Hemmingsen.