Sloss og vant!

Renholderene i Lier jubler. Gjennom fagforeninga klarte de å snu kommunestyret. Et knapt flertall vedtok å ikke konkurranseutsette renholdet i kommunen, likevel.

Slåss og vant
Fakkeltog mot konkurransutsetting i Lier. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Leder av Fagforbundet Lier, Astrid Isene, har ledet fagforeningskameratene sine til en velfortjent seier. Femti personer gikk i fakkeltog før de stilte på kommunestyremøtet en iskald kveld i november. Det var faktisk flere tilhørere i kommunestyresalen, enn det var representanter til stede. Og det var ikke tvil om hvorfor tilhørerne var der og hvor de kom fra. Samtlige stilte i arbeidstøy og på ryggen sto det Lier Drift.

– Jeg vil at kommunestyret skal se oss i øya når de stemmer. Jeg vil at de skal se hvem de vil konkurranseutsette, sa fagforeningsleder og hovedtillitsvalgt Astrid Isene, før vedtaket ble gjort.

Formannskapet sa ja

Lier kommunes formannskap innstilte til kommunestyret at alt renhold skulle konkurranseutsettes innen utgangen av 2011. Dette var i mot rådmannens innstilling. Rådmannen foreslo at nåværende ordning skal videreføres. Per i dag er ca 80 prosent i kommunens egen regi. Tjue prosent som ble lagt ut på anbud i 2005 har private overtatt.

– Miljøservice, som renholderne tilhører, fikk et innsparingskrav på en og en halv million i 2005. Dersom de klarte å innfri dette, skulle de resterende 80 prosentene ikke konkurranseutsettes. Det har de klart!

– Derfor er dette et klart løftebrudd i tillegg til at det er dårlig personalpoitikk, mener Astrid Isene og flere av renholderne som hadde møtt opp.

Rist en renholder

Dette er alvor. De 35 renholderne i Lier kommune er de lavest lønte i kommunen. De er kvinner, flerkulturelle og de har en tøff jobb.

Men mange har også tatt fagbrev, de har yrkesstolthet og de er opptatt av kvaliteten på arbeidet sitt. De har drevet aktiv omstilling de siste ti åra og oppfylt alle krav som politikerne i kommunen har stilt til dem. Miljøservice er også best når det gjelder reduksjon av sjukefraværet.

Så det stemmer det som sto på en av plakatene i fakkeltoget; Renholder og stolt!

– Da kan en jo lure på hvorfor denne enheten absolutt skal konkurranseutsettes? Er det penger eller ideologi som styrer? lurte renholderne.

– Vi må snu hver sten for å finne penger til helse og omsorg til kommunens innbyggere, begrunnet Høyres gruppeleder Søren Falch Zapffe.

Svaret fra renholderne bak i salen var klart - det er ikke stener han vil snu, det er hver renholder han vil snu og så riste mest mulig ut av dem.

Dårligere forhold

– Den private virksomheten som vasker de tre skolene som utgjør 20- prosenten, har både dårligere arbeidsvilkår og lønn enn vi har i kommunen. Det er rett og slett forskjellen på offentlig og privat pensjon de har tenkt å spare på. I tillegg jobber de private renholderne mer på kveld og natt, med dårligere ubekvemstillegg enn vi har. Fagforbundet har jobba mye for å bringe renholdet "fram i lyset". – Vi ønsker at renholderne skal ha mest mulig dagrenhold, sier hovedverneombudet Jon Tharaldsen.

Ifølge de tre tøffe renholderne som var på talerstolen i kommunestyresalen så er dette ikke akseptabel personalpolitikk. Grethe Andersen som har vært renholder i 27 år i kommunen vil ha en skikkelig begrunnelse fra politikerne. – Jeg finner meg ikke i dette etter å ha vært en lojal arbeidstaker i kommunen i 27 år, sa hun.

Full jubel

Stemningen i kommunestyresalen var til å ta og føle på da det gikk mot votering. Ap og Frps forslag fikk flest stemmer; 26 mot 23. De spente tilhørerne smilte fra øre til øre og hadde faktisk nådd fram med argumentene sine. Og som det sto i Buskerud Blad - lokaldemokratiet fungerer. Ordførere Ulla Nævestad, som tidligere hadde gitt beskjed om at det ikke var tillatt verken med applaus eller mishagsytringer i salen, ga nå tilhørerne lov til å juble. Og det gjorde de.

– Det hjalp å slåss. Det er viktig å ikke gi opp på forhånd. Vi hadde jo egentlig flertallet mot oss, men de hørte på oss, sier fagforeningsleder Astrid Isene.

Også hun smilte fra øre til øre.