Harde fronter i årets tariffoppgjør

Aldri før har Fagforbundet vært på randen av konflikt flere ganger i løpet av et tariffoppgjør enn i år. I løpet av 2010 la vi bak oss en storstreik og en konflikt som egentlig var en lockout.

Mye etterarbeid
Årets tariffoppgjør er ikke ferdig på forhandlingsenheten. Steile fronter genererer mye etterarbeid, konstaterer Unni Rasmussen, rådgiver i forhandling og leder av konfliktgruppa i Fagforbundet (Foto: Per Flakstad)

I tillegg måtte partene til riksmekleren i hele elleve oppgjør.
– Frontene har blitt hardere. Avstanden mellom krav og tilbud øker og viljen til å inngå kompromiss har blitt mindre. Det er hovedgrunnen til at dette tariffåret har vært det mest krevende på lenge, sier Jan Helge Gulbrandsen. Han er den i arbeidsutvalget som har hovedansvaret for tariffarbeidet.

Fagforbundet viste krefter

Den tøffere tonen kom til uttrykk i den ti dager lange streiken i KS-området.
– Fagforbundet stilte ikke urimelige krav. Det vi i utgangspunktet krevde og som vi i hovedsak også vant fram med, var krav på linje med andre arbeidstakere. Det burde ikke vært nødvendig med en streik, sier Gulbrandsen. Han legger likevel til at han er fornøyd med at forbundet viste at det kan bruke vårt kampmiddel når det trengs. – I hvert eneste oppgjør finsliper vi organisasjonen og gjør den rede til å ta en konflikt. Denne gangen kom alt forarbeidet til nytte. Vi gjennomførte en ryddig og god streik, fastslår Gulbrandsen.

Lokale brudd

Også i de lokale forhandlingene i KS-området har tillitsvalgte opplevd at det har vært vanskelig å komme til enighet. Hele 71 fagforeninger har brutt de lokale forhandlingene og også det er et uvanlig høyt tall. I Oslo, som er eget avtaleområde,  kom partene til enighet i nesten alle de lokale forhandlingene, med bare ett brudd, og enighet over resten av linja. Hovedoppgjøret i Oslo gikk også bedre enn i resten av landet. Der ble det enighet mens kommunestreiken raste over resten av landet.

Bakoversveis i frisøroppgjøret

Forhandlerne i frisøroppgjøret fikk mange nye grå hår i løpet av et oppgjør der flokene stod i kø. I meklingsinnspurten brøt arbeidsgiversiden. Frisørenes fagforening var i en lockout- situasjon. De var utestengte fra arbeidsplassene sine. Men arbeidsgiverne reiste bust og ville heller ikke bruke lockout. Dermed var frisørene uten tariffavtale. Den gamle var sagt opp og arbeidsgiver ville ikke inngå en ny. Fagforbundet varslet streik. Heldigvis summet arbeidsgiversida seg og inngikk avtale før streiken var et faktum.

Meklingsinstituttet viktig

– Vi må nok bare innse at meklingsinstituttet blir stadig viktigere i et tøffere forhandlingsklima. Jeg tør ikke tenke på hvor mange medlemmer som ville blitt kasta ut i konflikt om vi ikke hadde denne muligheten til å snu hver stein i håp om å unngå konflikt. Dette gjorde vi i nesten alle oppgjørene, selv om det som regel var timevis på overtid når løsninga lå på bordet, avslutter Jan Helge Gulbrandsen.