Kunnskap gir felles styrke

Fagforbundet Stavanger har mange tillitsvalgte og et stort styre. – Det er viktig at alle får faglig påfyll og ny kunnskap når vi skal stå i kampen for medlemmene våre, sier leder Annette Dahl Wiig.

Kunnskap gir engasjement
Rogalands innslag på Manifests årskonferanse: Eirik Faret Sakariassen, Mona Kloster, Tove von Krogh, Gerd Tove Lima, Margrethe Kaarvaag, Annette Dahl Wiig, Are Lunde, Trond Helland, Grete Karin Sunde, Marit Skåra, Bodil Eike og Turid Kalvig Sola. Dahl Wiig sitter i Manifests faglige råd. (Foto: Anders Hamre Sveen)

Anette Dahl Wiig er en tydelig og synlig fagforeningsleder. Med over 5 000 medlemmer er det ei stor fagforening – og i det høyrestyrte Stavanger går det ei kule varmt rett som det er. Etter streiken i 2010 har det gått slag i slag. Heller ikke Stavanger har sluppet unna vikarbyråskandalen.

Må bygge fellesskapet

Dahl Wiig er i overkant engasjert, mener kanskje noen. Hun ønsker at alle skal være det samme. Da må tillitsvalgte ut og hente inspirasjon, mener hun.

– Det hjelper ikke at jeg som leder reiser på all slags konferanser og nettverkssamlinger og lar meg begeistre om ikke andre i fagforeningsstyret får den samme muligheten, mener hun.

Derfor går det på omgang å være med på for eksempel Manifests årskonferanse, Trondheimskonferansen, Velferdskonferansen og Storbynettverket.

– Tillitsvalgte som står på for medlemmene må også hente seg inn – og Dahl Wiig synes et flammende innlegg fra Jan Davidsen, Asbjørn Wahl eller Magnus Marsdal er en ypperlig måte å hente overskudd på.

Oppstykking krever mer

Oppstykkinga av Stavanger kommune i kommunale foretak har gitt et fordyrende, uoversiktlig byråkrati og stor frihet ute på de enkelte enhetene. – Det fører til at også de plasstillitsvalgte må ha mye komplisert kunnskap, sier Dahl Wiig.

Privatiseringsiveren er stor i Stavanger, og kampen for heltid og faste ansettelser står først og fremst ute på enhetene.

– Politikerne involverer de ansatte i omstillingsprosesser og liknende på et veldig seint tidspunkt, helt i strid med hovedavtalen, forteller Annette Dahl Wiig, – derfor må alle som har verv ha store ører og snappe opp det de kan der de er, legger hun til.

Skolering et must

I tillegg til å delta på eksterne konferanser og politiske happeninger er den interne opplæringa enormt viktig. Fagforbundet Stavanger fører dessuten en åpen dør-politikk i sitt fantastiske hus midt i byen.

– Alle – både medlemmer og tillitsvalgte – skal kunne komme hit med sine spørsmål, sier Dahl Wiig, og understreker veldig sterkt at hele fagforeningsstyret er en ressurs som de plasstillitsvalgte skal kunne øse av.

– Å drive organisatorisk og fagligpolitisk arbeid gjennom fagforeninga er enda mer enn tidligere et stort, stort fellesprosjekt. Kjerneverdiene våre, omtanke, solidaritet og samhold må gjenspeiles i måten vi driver fagforeninga på, avslutter Anette Dahl Wiig.