Opptur

– Organisasjonsgraden i private barnehager har vært altfor lav altfor lenge, sier rådgiver i organisasjonsenheten, Ina Smith-Meyer. Idet den tre måneder lange vervekampanjen avsluttes, har andelen fagorganiserte i landets private barnehager fått en oppsving.

Termopremie
Päivi (t.v.) i Prestefjellet barnehage melder seg inn i Fagforbundet. Hun ble premiert på stedet med rød kopp av Lise Daniloff. (Foto: Bjørn Svalastog)

– Vi er nå oppe i en andel på 20 prosent, men venter enda litt mer økning etter hvert som etternølerne melder seg, forteller Smith-Meyer.

Hun mener millionsatsinga i private barnehager er vel anvendte penger. I løpet av kampanjen har Fagforbundet fått nærmere 900 nye medlemmer.

– Det er ikke svimlende tall, men en god start som i tillegg har gitt forbundet oversikt over et stort og delvis uoversiktlig felt, sier Smith-Meyer.

Arbeidstilsynet?

54 frikjøpte ververe har besøkt så godt som alle private barnehager i alle fylker. De fleste barnehagene ble glade for å få besøk av Fagforbundet, mens det noen steder var vanskelig å få komme inn og snakke med de ansatte. Noen trengte bare litt overtalelse og flere steder ble det arrangert pizzamøter utenom arbeidstid eller samtaler i forbindelse med personalmøter.

– I noen få barnehager var det såpass lite kunnskap om organisering at de ble redde fordi de  trodde det var arbeidstilsynet som kom på besøk, men alt i alt har ververne møtt mindre motstand enn vi frykta på forhånd, sier Smith-Meyer.

Ververe på Facebook

De 54 ververne har i kampanjeperioden delt en lukka Facebook-gruppe. Der har de fulgt hverandre i tykt og tynt og hatt mulighet til å gi uttrykk for både oppturer og skuffelser. Oppmuntrende meldinger var i klart flertall.

– De har jobba kjempehardt og virkelig stått på, og tilbakemeldingene jeg har fått er at prosjektet har vært utrolig spennende å være med på, forteller Smith-Meyer.

Alle nye medlemmer fikk en termokopp. I facebookgruppa snakket de ikke om hvor mange nye medlemmer de verva, men om hvor mange røde kopper som ble delt ut for hvert besøk – eller ikke. Der hvor koppene ble delt ut, vil også de lokale fagforeningene i tida framover møte utfordringer i form av nye arbeidstakere og avtaleområder.

– Tillitsvalgte i vårt forbund er vant til å jobbe innenfor  KS-området, og får ansvaret for stadig flere medlemmer med forskjellige arbeidsgivere. De fleste ververne i kampanjen melder om god dialog med den lokale fagforeninga, og det er ekstremt viktig i oppfølginga av de nye medlemmene, understreker Smith-Meyer.