Stoler på omsorgsmillionærer

Petter Furulund, administrerende direktør i NHO Service, synes kommersielle aktører bringer kreativitet og kvalitet inn i ”helse- og velferdsmarkedet”. Offentlig ansattes kompetanse og evner har han ikke tillit til.

På et møte i Oslo 23. mai viste For velferdsstaten flere eksempler på hvor velferdsmidlene havner når tjenester konkurranseutsettes i Norge i dag. Multimillionærene Adolfsens konsern er ett av dem, og flertallet har forgreininger til skatteparadiser. Fagforbundet har dokumentert at konkurranseutsetting koster kommunene dyrt og at NHOs tall svikter. Til dette sa Petter Furulund:

- Beregningene våre er kanskje ikke helt riktige, men det som skiller oss fra motparten er at vi har beregninger.

Da debattleder spurte panelet om de hadde tillit til at det offentlige har kompetanse og evne til å yte faglig gode tjenester ved hjelp av egne ansatte, svarte NHO-lederen nei. Alle politikerne i panelet, fra Rødt til Frp, sa ja.

- Det er ikke tvil om at det går an å gjøre ting bedre i helse- og velferdsmarkedet, mente Furulund. Han fornærmet store deler av publikum med å insinuere at kommuneansatte ikke trenger å stå på:

- Våre bedrifter belønner folk for kvalitet og for å stå på, ikke for å oppholde seg på jobben i et antall år. Vi har et annet system for avlønning hvor vi stimulerer folk til innsats, sa han.

Politikk eller butikk?

”Valg 2011 – Ta tjenestene tilbake!” var tittelen på det åpne møtet arrangert av For velferdsstaten, LO Oslo, Fagforbundet Oslo, Utdanningsforbundet Oslo og Norsk sykepleierforbund. Politikere på valgt til Oslo bystyre skulle svare på om det betyr noe hvem som yter tjenestene – offentlige, ikke-kommersielle, eller kommersielle aktører.

- Jeg stiller til valg for å drive politikk, ikke butikk. Stem på oss og gjør Oslo til NHO- og Furulund-fri sone, sa Bjørnar Moxnes, på valg for Rødt.

Flere ansatte fortalte politikerne hvordan faglighet og kvalitet trues av konkurranseutsetting (Park og idrett), oppsplitting (Sporveien) og bestiller-/utførerstyre (hjemmesykepleien) i Oslo kommune.

- 16 år med høyrepartier er nok, mente Marianne Borgen fra SV. - Vi vil ta de ansatte på alvor og gi dem utviklingsmuligheter. Stopp kommersialiseringseksperimenteringen og gjør Oslo til en mer rettferdig og solidarisk by.

- Vi trenger et nytt byråd som tar vare på de ansatte og deres kompetanse, sa Arbeiderpartiets Rina Mariann Hansen.

Haakon Brænden fra Kristelig Folkeparti understreket at det har en verdi i seg selv å slippe ideelle organisasjoner til i velferdstjenestene, mens Fremskrittspartiets Cecilie Bræin påpekte at arbeidstakerne er en viktig ressurs også for de private arbeidsgiverne.

- Offentlig egenregi skal være det dominerende innslaget, lovet Høyres kandidat Eirik Lae Solberg. – Men sunn kontroll og kvalitetsutvikling må inn via konkurranseutsetting.

Endelig svar kommer den 13. september.