Bor fortsatt hjemme

Fagforbundet Ungdom har lenge holdt øye med utviklinga i det norske boligmarkedet. Studenter, lærlinger og unge mennesker i etableringsfasen er blant dem som sliter mest med de høye boligprisene.

Bor hjemme
Eirik Faret Sakariassen er SVs ungdomskandidat til Bystyret i Stavanger. (Foto: privat)

Fredag 9. juni la Statistisk sentralbyrå fram ferske tall som viser at boligrådsrenta vil stige til rundt sju prosent innen 2014. For mange av dem som nettopp har kommet seg inn på boligmarkedet, er dette penger de ikke har.
Eirik Faret Sakariassen er SVs ungdomskandidat til bystyret i Stavanger. Han bor fortsatt hjemme hos foreldrene sine, og ser for seg at han kommer til å gjøre det en stund til.
- Det blir rett og slett for dyrt for meg.

Landets dyreste

Fra 2010 til 2011 passerte Stavanger Oslo som landets dyreste sted å bo. I mai kostet én kvadratmeter bolig i Stavanger sentrum/vest gjennomsnittlig 45 374 kroner, mot 42 948 på Grünerløkka i samme måned. Sakariassen legger deler av skylda på oljehovedstadens rikdom.
- Det er mange i regionen som jobber i oljenæringa og tjener gode penger. Dessuten er det penger å tjene på å leie ut eiendom til oljeselskapene. Det er helt klart med på å presse prisene opp, sier Sakariassen.

Unge sliter

Fagforbundet Ungdom er opptatt av utviklinga i det norske boligmarkedet.
- Mange av medlemmene våre lider under dagens boligsituasjon. Én ting er at mange nærmest må gjøre seg til gjeldsslaver for i det hele tatt å komme seg inn på boligmarkedet. Men hva med alle dem som mangler faste, hele stillinger? For dem er det praktisk talt umulig å få lån, og de ender opp uten bolig. Vi mener at alle har rett til å ha et sted å bo, og for å oppnå det, må det tas politiske grep, sier Linn Hemmingsen, leder for Fagforbundet Ungdom. Det kan Sakariassen si seg enig i.
- Kommunen bygger altfor få boliger. Dessuten bygges det gjerne så stort at det blir for dyrt for vanlige folk eller så lite at det bare er plass til én. Det passer dårlig når folk begynner å etablere seg. Da trengs jo plass til både to og tre. En ettroms leilighet blir fort for liten. Resultatet er at mange unge flytter fra byen. Som vanlig er det de svakeste det går ut over.
- Det virker som det er mangel på politisk vilje til å bedre boligsituasjonen, sier Hemmingsen.

Kommunene må ta ansvar

Sakariassen er politiker og står på SV Stavangers liste til høstens valg. Han mener løsningen er at kommunen bygger og leier ut boliger til en anstendig pris uten noe ønske om profitt.
- Det vil ta mer enn fire år å snu denne utviklinga, men det ville i hvert fall vært et skritt i riktig retning, sier Sakariassen.