På plass hver lørdag

Beboerne i Brada demonstrerer hver lørdag for retten til å bli boende der de bor, selv om de er fattige.

Demo
Fattige i Marokko slåss mot tvangsflytting, i en forstad til Casablanca. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Brada er et av 26 slumområder i Muhammedia, en forstad til millionbyen Casablanca i Marokko.

–  Vi ønsker selvsagt ordentlige hus med strøm og skikkelige sanitære forhold, men vi er blitt lovt at vi skal få bygge her vi bor. Nå sier ryktene at lokale myndigheter vil flytte oss rundt ti kilometer herfra, nær motorveien, forteller Khadica og Mustafa B. De snakker på vegne av rundt 5 000 beboere.

Ekteparet, som bor i Brada med sine to barn, viser fram et skjøte på eiendommen. Den har vært i familiens eie i mer enn 60 år. På samme eiendom bor Mustafas søster og bror med sine familier. Disse familene har ordentlige hus, selv om flertallet av husene i Brada er bygget av bølgeblikk og tilfeldige materialer.

Ekteparet B. forteller om kommunens planer om å fjerne slumområdene:
– Det er bra, alle er glade for det. Selv solgte de og de andre beboerne i Brada eiendommene sine til kommunen for 100 dirham kvadratmeteren i 2006. Markedsverdien er nå 15 000 dirham for kvadratmeteren. Beboerne ble til gjengjeld lovet opparbeidede tomter klare til bygging; tomter med vann og kloakk. Beboerne skulle selv bygge hus for egne penger, men med støtte fra USAID.

Mustafa B. forteller at ingen ting har skjedd siden, men at ryktene går. Husene skulle stått ferdige i 2008, men Brada er fortsatt en slumbebyggelse med bølgeblikk og åpen kloakk.

Rekreasjon for de rike

Muhammedia ligger en halvtime unna Marokkos største by Casablanca. Her fins vakre strender, en spennende kasba og lange, fine strandpromenader. Dette er et yndet sted for avkopling og feriering, for befolkninga i Casablanca og resten av Marokko. Kanskje spesielt for de rike.

Området slumbyen Brada ligger på har stor markedsverdi. Den ligger i gangavstand til skoler, sykehus, jernbanestasjon, handelssentrumet (kasbaen) og ikke minst til strendene.

Fattigfolket i Brada finner seg ikke i å bli flyttet herfra, sånn at rike entrepenører kan bygge boliger til de rike.

– Derfor demonstrerer vi hver lørdag, forteller Khadica og Mustafa B. – Og vi gir oss ikke.