Folkevalgte tillitsvalgte

Flere av Fagforbundets tillitsvalgte er også folkevalgte etter årets valg.

Kommunestyret
Illustrasjonsfoto (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Personstemmer gjorde Sonia Kvam til Aps 25. representant i bystyret i Trondheim. Hun stod på 37. plass på Ap-lista. Kvam er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Sør-Trøndelag, og sitter nå i finans- og næringskomiteen i kommunen.

– Jeg vil jobbe for å øke grunnbemanninga, samt for flere faste stillinger og flere læreplasser, sier Kvam.

Lærlingeordningen og skolepolitikken opptar også Gunn Elin Flakne, nestlederen i Fagforbundet Sør-Trøndelag, som er fylkestingsrepresentant i Sør-Trøndelag for Ap etter valget.

– Én ungdom som ikke fullfører videregående opplæring er én for mye, sier hun.

I Nord- og Sør-Norge

SHS-leder i Fagforbundet Hedmark, Helene Harsvik Skeibrok, ble valgt inn i Hamar kommunestyre for Ap.

– Jeg vil jobbe med heltid, full sykehjemsdekning i Hamar og kompetanseheving, sier hun.

Lederen av Fagforbundet Sykehjemsetatens Fagforening i Oslo, Liv Andreassen, er nå kommunestyrerepresentant for Ap i Nittedal.

– Den kommunale kjøkkendriften på sykehjemmene i Nittedal må gjeninnføres og helse- og omsorgsektoren må styrkes, sier Andreassen.

Lokalvalget i Nittedal har ført til at et høyreorientert flertall har blitt erstatta av et samarbeid mellom Ap, SV og sentrum, samt en fra Ap med medlemskap i Jernbaneforbundet.

Lederen av Fagforbundet Båtsfjord, Anne Olavson, blir sannynsligvis varaordfører etter at Ap fikk flertall i kommunen.

– Vi skal se på organiseringa innen helse og omsorg. Vi må bidra til rekruttering og modernisering av kystfiskeflåten. Her kan kommunen være med og bidra, blant anna med eget fiskerifond. Vi må videreutvikle Båtsfjord som turistkommune, og et av tiltakene er å ruste opp kommunal vei og få lagt asfalt, sier Olavson.

Heltid

Ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Stavanger,  Eirik Faret Sakariassen, var på 4. plass på SVs liste i Stavanger. Personstemmene har gitt ham plass i Stavanger bystyre.

– Det viktigste er å følge opp arbeidsgivergarantien vår. De kommuneansatte som vil ha hele stillinger må få det. Kampen mot privatisering, og kampen mot kuttene i skolen, er også viktig, sier han.

Vil ha gratis SFO

Reza Rezaee er etter valget en av Rødts to bystyrerepresentanter i Oslo. Han er plasstillitsvalgt for Fagforbundet NAV Sagene. Rezaee stod på tredjeplass, men personstemmene ga ham bystyreplass.

Kampen mot privatiseringa må fortsette også i tida mellom valgene. At SFO skal bli gratis er en av de mange tingene jeg kommer til å jobbe med, sier Rezaee.

Flere folkevalgte

Nestleder i Fagforbundet Vestfold Eddie Whyte er nå bystyrerepresentant i Sandefjord for Arbeiderpartiet sammen med SV-politiker og tidligere leder av LO Sandefjord Oddvar Myklebus og tre tenåringer som også er medlemmer av Ap og Fagforbundet; Erlend Hem, Lozan Balisany og Fanny Nørgaard.

Lederen av Fagforbundet Drammen, Elisabeth S. Arntsen,  er valgt inn for Ap i Drammen. Ove Andreas Solberg er leder SST i Fagforbundet Buskerud og hovedtillitsvalgt i Nettbuss Drammen. Han er nå kommunestyrerepresentant for Ap i Lier.

Det finnes flere folkevalgte tillitsvalgte. Lokale kartlegginger av folkevalgte tillitsvalgte og fagorganiserte er nok lurt.