Meld deg på LOs sommerpatrulje

Selv om det noen ganger kan virke som vinteren vil vare evig, så er sommeren faktisk i anmarsj. Før du vet ordet av det er det påske, mai og sommerkonferanse i Stavern. Og med sommeren kommer også LOs sommerpatrulje.

Sonia Kvam
Ungdomstillitsvalgt i Sør-Trøndelag. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Ikke alle har ferie om sommeren. Hvert år blir sommerjobben det første møtet med arbeidslivet for mange unge. LOs sommerpatrulje eksisterer delvis for å sørge for at dette blir et godt møte. Fagforbundet Sør-Trøndelag er en av fylkeskretsene med flest deltakere i sommerpatruljen. Ungdomstillitsvalgt Sonia Kvam gjør et forsøk på å forklare hvorfor.

– Du lærer så utrolig mye av å være med. Dessuten er det sosialt. Hver morgen og ettermiddag møtes vi, og på fredagen har vi en sosial samling på kontoret, forteller hun.

LOs sommerpatrulje arrangeres hvert år over hele landet. Den besøker unge arbeidstakere for å påse at de får det de har krav på. Gjennom flere år har sommerpatruljen avdekket lovbrudd, men det stadig blir færre. Det viser at det nytter.

Tolv deltakere

Sonia er kommet til Oslo i anledning årskonferansen til Manifest Analyse, men har aller mest lyst til å snakke om sommerpartuljen. De siste ukene har hun vært opptatt med å rekruttere tillitsvalgte til å delta.

– Det blir jo til at jeg sender ut en masse mailer og ringer rundt. Så maser jeg og minner folk på det. Det fine er å se at det nytter. I fjor var vi hele tolv deltakere fra Fagforbundet Sør-Trøndelag, men i år håper vi på å bli enda flere.

Viktig med skolering

Sonia kan ikke lenger huske hvor mange år hun har vært med på sommerpatruljen. Det har blitt mange. Hun kan konstatere at de avdekker mindre snusk for hvert år som går.

– I våre sektorer er forholdene stort sett ryddige. Det er jo ofte kommunen som er arbeidsgiver. Men i noen sektorer forekommer det mye utnytting av unge arbeidstakere. Derfor er det viktig at de som deltar i sommerpatruljen blir skikkelig skolert. Vi har en ukes forkurs, som arrangeres i samarbeid med skatteetaten.

Blir kjent med andre forbund

Tidligere år har sommerpatruljen i Sør-Trøndelag konsentrert seg mye om Trondheim, ikke minst fordi mange av deltakerne bor der. I år har de derimot bestemt seg for å jobbe mer i distriktene.

– Ungdomstillitsvalgte fra mange ulike forbund deltar, og vi går alltid sammen med noen uavhengig av hvilket forbund folk kommer fra. Dermed lærer vi om de andre LO-forbundene og hvordan ting fungerer der. Det er viktig å bygge bro mellom forbundene. Dessuten lærer du masse om rettigheter i arbeidslivet. Det er en nyttig erfaring å ta med seg i fagforeningsarbeidet.

Ung i jobb

Sonia understreker hvor hyggelig det er å dra rundt og treffe ungdom på så mange forskjellige arbeidsplasser. Sonia nevner spesielt ”Ung i jobb”- prosjektet i Trondheim, som hun syns er et veldig fint tiltak.

– Kommunen tilbyr 40 ungdommer mellom 16 og 18 år sommerjobb i fire uker på et av sine sykehjem. Det er en fin sjanse for unge å prøve seg innen helse- og omsorgsektoren. Ung i jobb, tilbys i år for sjette gang, og prosjektet har vært en stor suksess til nå. I år skal sommerpatruljen prøve å besøke alle 40.

– Sommerpatruljen er dessuten en sosial greie. Hver morgen møtes vi for å snakke om hvor vi skal, og hver ettermiddag møtes vi for å snakke om hvor vi har vært.