Penger på konto

Mange medlemmer henvender seg til Fagforbundet om utbetaling av streikebidrag. – Vi jobber på spreng hver dag med å sende ut penger til de som streiket under oppgjøret, sier forbundsadvokat Svein-Widar Habberstad.

Etterarbeid
Streiken gir etterarbeid. I Fagforbundet sentralt jobbes det på spreng for å betale ut streikebidrag. (Foto: Fagforbundet Aurskog, Høland,Rømskog)

Fagforbundet har som mål at alle skal få streikebidraget utbetalt den måneden som den streikende blir trukket i lønn.
Utbetaling av streikebidrag baserer seg på Fagforbundets retningslinjer for stønad under arbeidsstans. Medlemmer som tas ut i streik får utbetalt streikebidrag tilsvarende 70 prosent av brutto lønnstrekk. Retningslinjene understreker at streikebidrag utbetales fortrinnsvis den måneden lønnstrekk blir foretatt.

Riktig registrering viktig

Det er fagforeningene som har ansvar for å registrere og følge opp hvilken streikestøtte det enkelte medlem skal ha. De aller fleste arbeidsgivere gir fagforeningene tilgang til bruttotrekk og kontonummer, slik at medlemmet ikke selv skal behøve å oppgi dette. Etter at fagforeninga har klargjort, vil dette bli godkjent og utbetalt via nettbank. –  Dette gjøres nå daglig så lenge det er nødvendig. Streikebidraget vil bli overført medlemmets konto raskt etter godkjenning, så sant kontonummeret vi har registrert er riktig, sier Svein-Widar Habberstad.