Stort streikemøte - stor streikevilje

Til rungende applaus talte forbundsleder Jan Davidsen til streikende helsearbeidere i Oslo mandag kveld. – Alle medlemmer og alle tariffområder er like viktige for Fagforbundet, og streiken dere gjennomfører angår et helt arbeidsliv, sa han.

Streikestøtte
En rettferdig streik vi skal vinne, var budskapet fra Jan Davidsen til streikende helsearbeidere i Oslo 27. august. (Foto: Per Flakstad, Fagbladet)

Rundt 200 medlemmer, tillitsvalgte og politiske støttespillere, ikke bare fra Oslo, men hele landet, var samla i Folkets hus i Oslo 27. august. De streikende og Sykehjemsetatens fagforening fikk appell på appell,  og klappsalve på klappsalve for innsatsen de gjør.

– Vi skal stå løpet ut, sa forbundslederen, og forsikret at Fagforbundet har menneskene, kunnskapen, informasjonevnen og penger til en langvarig, rettferdig kamp. – Er det oss NHO Service vil måle seg med, så skal de få det, la han til.

Davidsen berømmer de som tar fighten i de private, kommersielle sykehjemmene. – Vi skal ha et likestilt arbeidsliv. At vi blir framstilt som dumme og at vi jukser med tall når vi krever dét, er både Petter Furulund og hele NHO uverdig, tordnet Davisen. Han sa at Fagforbundet har en rettferdig sak, og at selv om motparten opptrer uverdig, skal vi huske hva verdighet er, både når det gjelder å ta vare på gamle og syke,  og på de ansatte som gjør en viktig og krevende jobb.

Sterk støtte

Fylkesleder i Fagforbundet Oslo,  Mari Sanden,  er stolt over medlemmene som streiker og over fagforeninga som står på for medlemmene. – Det er skremmende at det skal ligge sånn til i dette rike landet at folk som Petter Furulund får lov til å behandle folk som han gjør mens byrådet i Oslo toer sine hender, sa Sanden.

– Det er politiske vedtak som har sendt oss ut i dette. De som har makta i rådhuset har ikke lært noe av det som skjedde på Ammerudlunden, fortsatte Sanden.

– Men vi gis oss ikke. Fagforbundet vil aldri godta at arbeidsgivere skal kunne shoppe tariffavtaler. Vi vil ha likebehandling enten det er kommunen, Virke eller NHO som er arbeidsgiver, lovte Mari Sanden de streikende.

I tillegg til Jan Davidsen og Mari Sanden hadde leder i avd 061, Fagforbundet Sykehjemsetatens fagforening, Liv Andreassen og  representanter fra SV, Rødt og AUF appeller.

Lik pensjon for likt arbeid

Hele forbundet i streik

Sykehjemsstreiken utvides onsdag (Fagbladet)