En streik for grunnleggende likebehandling

– Alle medlemmer og alle tariffområder er like viktige for Fagforbundet, og streiken dere gjennomfører angår et helt arbeidsliv. Det er meldinga fra forbundsleder Jan Davidsen til sykehjemsansatte i konflikt.

Streikestemning i Asker
Siv Irene Nesse, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Asker, leder allsang under en markering for streiken ved Risenga bo- og servicesebter. (Foto: Nina Monsen, Fagbladet)

Fagforbundet tok den 22. august ut ansatte i private, kommersielle sykehjem, i streik. Meklinga mellom Fagforbundet og NHO Service førte ikke fram. Selskapene som driver private, kommersielle sykehjem vil ikke innfri kravet om likebehandling mellom ansatte på samme sykehjem,  eller mellom ansatte i kommunale og ideelle sykehjem. – Gjør du samme jobb, skal du ha rett til samme pensjon, lønn og arbeidsvilkår, mener Fagforbundet.

Krav folk forstår

Det er en allmenn oppfatning blant arbeidsfolk at kravet er både rettferdig og logisk.  De som streiker får støtte fra kolleger, pårørende og en samla fagbevegelse. Det urettferdige i at sykehjemsansatte får ulike vilkår avhengig av hvilken arbeidsgiver de har, er lett å skjønne for folk.   – Vi skal stå løpet ut, sa Jan Davidsen på et streikemøte i Oslo 27. august. Fagforbundet har menneskene, kunnskapen, informasjonevnen og penger til en langvarig, rettferdig kamp, sa han videre. Hele Fagforbundet  berømmer de som fronter fighten i de private, kommersielle sykehjemmene.

Motparten, med direktør Petter Furulund i spissen, framstiller konflikten som en politisk streik. Jan Davidsen avviser det, og mener slike utspill i et tariffoppgjør er både Petter Furulund og hele NHO uverdig.

– Fagforbundet har en rettferdig sak, og selv om motparten opptrer uverdig, skal vi huske hva verdighet er, både når det gjelder å ta vare på gamle og syke,  og på de ansatte som gjør en viktig og krevende jobb, sa Davidsen ved inngangen på streiken.

Per 31. august har Fagforbundet  medlemmer i streik ved sykehjem i Hordaland, Oslo og Asker: Luranetunet omsorgsdrift i Os, Ravnanger sykehjem på Askøy og Søreide sykehjem i Fana; Lambertseter alders- og omsorgssenter, Hovseterhjemmet, Paulus alders- og sykehjem, Madserud sykehjem, Oppsalhjemmet og St. Hanshaugen omsorgssenter i Oslo, og på Risenga bo- og omsorgsdrift i Asker. Arbeidsgivere var henholdsvis Aleris Omsorg AS, Attendo Care AS, Norlandia omsorg AS, Unicare omsorg AS og Risenga omosorgsdrift AS. Streikeviljen er fortsatt stor og støtten til de som streiker, øker.