Pengestafett til syriske flyktninger

Landsstyret i Fagforbundet oppfordrer andre forbund til å bevilge penger til syriske flyktninger. Lokale fagforeninger i Fagforbundet tok umiddelbart stafettpinnen.

Norsk Folkehjelp i Libanon
Wafa Yassir leder Norsk Folkehjelp i Libanon. Hun ber om nødhjelp til flyktninger fra Syria som ender opp i palestinske leire i Libanon. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

I løpet av kort tid i landsstyret hadde lokale fagforeninger i Fagforbundet bevilget 25 000,- til syriske flyktninger. Pengene kanaliseres gjennom Norsk Folkehjelp. Fagforbundet sentralt var tidlig ute med å bevilge kroner 200 000. Flyktningestrømmen fra Syria til nabolandene øker og det er akutt behov for penger til husly, mat og varme klær.

Lokalt engasjement

Fagforbundet oppfordrer andre forbund til å bevilge penger til syrisk nødhjelp.  I tillegg oppfordrer Fagforbundet også til interne stafetter - mellom fagforeninger og klubber.

Svein Morten Sørensen, nestleder i Fagforbundet Larvik - Lardal var førstemann som tok stafettpinnen på landsstyremøtet og de bevilget 5000,-. Sørensen sendte pinnen videre til Fagforbundet Sandefjord.

I Sandefjord svarte de med 5000,- og sendte den videre til Fagforbundet Narvik, som bevilga 5000,-. De sendte pinnen til Fagforbundet Ringerike, som svarte med 5000,- og sendte den til Fagforbundet Tinn i Telemark.

Der svarte de selvfølgelig med 5000,- og tok med seg pinnen fra landsstyremøtet og ville ha den litt lokalt i Telemark, før den skal sendes videre. Fagforbundet Notodden kan gjøre seg klare.

Gå til Norsk Folkehjelps nettside og gi din støtte