Gahr Støre: Fordel oppgavene

Skal vi greie å løse oppgavene i sykehusene i framtida, må vi utvikle en heltidskultur i sykehusene. Dessuten må vi bli mye flinkere til fordele oppgavene mellom yrkesgruppene, sa Gahr Støre på en konferanse i Fagforbundet.

• Heltid må bli det normale, og deltid unntaket i sykehusene, sa helseminister Jonas Gahr Støre
    Jonas Gahr StøreHeltid må bli det normale, og deltid unntaket i sykehusene, sa helseminister Jonas Gahr Støre(Foto: Kari-Sofie Jensen)
  • Vi trenger en heltidskultur, heltid fremmer likestilling og gir bedre kvalitet i sykehusene, sa viseadministrerende direktør Anne Kari Bratten.
    Anne Kari BrattenVi trenger en heltidskultur, heltid fremmer likestilling og gir bedre kvalitet i sykehusene, sa viseadministrerende direktør Anne Kari Bratten. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)
  • Med heltidsbriller på: Tillitsvalgte og ledere fra helse Sør-Øst deltok aktivt i debatten om kamp for heltid og mot deltid.
    Med heltidsbriller på: Tillitsvalgte og ledere fra helse Sør-Øst deltok aktivt i debatten om kamp for heltid og mot deltid.(Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Helseminister Jonas Gahr Støre møtte mange av Fagforbundets tillitsvalgte i Helse Sør-Øst. I tillegg var flere ledere for helseforetakene invitert til konferansen.

– Vi må endre mentalitet. Jeg er overbevist om at flere grupper kan løse flere oppgaver enn i dag. Det kan vi klare på en slik måte at tilbudet til pasienten blir bedre, og vi utnytter ressursene bedre.

Støre viste til at det har blitt færre merkantilt ansatte i sykehusene.
– Det har vært et slags mantra å kutte byråkrati, men er det virkelig bedre at de som har helsefaglig kompetanse bruker tida på merkantile oppgaver? Kanskje bør de bruke tida på det helsefaglige? Vi trenger å jobbe tverrfaglig og utnytte kompetansen. Også på dette området er en heltidskultur viktig, sa helseministeren. Han viste til at kvaliteten på tjenestene blir bedre dersom pasientene har færre ansikter å forholde seg til.

– Det blir lettere å få kontinuitet og kompetanseløft med flere hele, faste stillinger, sa han.

Helseministeren brukte mye tid på å forklare  og underbygge det han kalte heltidskultur. Han viste til at vi kan komme til å mangle 60 000 helsefagarbeidere og 30 000 sykepleiere om 20 år. Det blir en kjempeutfordring.

– Vi som samfunn har ikke råd til deltidskulturen i sykehusene. Hvordan skal vi motivere unge til å velge sektoren om vi stort sett bare har deltid å tilby, spurte Støre.

Må jobbe mer

Viseadministrerende direktør i arbeidsgiverforeningen Spekter, Anne Kari Bratten, var også innleder på konferansen. Hun hang seg på helseminsterens virkelighetsbeskrivelse.

– Tallene som beskriver underskudd på folk i sykehusene forutsetter at vi må jobbe mer heltid. Vi kommer til å mangle nesten 90 000 årsverk. I tillegg vet vi at 70 prosent av helsefagarbeiderne i sykehusene er over 50 år nå. Hvordan skal vi dekke hullene etter alle disse, når de går av med pensjon, spurte hun.

– Den såkalte eldrebølgen er ingen bølge. Det kommer til å bli en vedvarende tilstand. Folk kommer til å leve lenger og det blir færre til å ta seg av alle dem som trenger omsorg og pleie. Vi kommer til å måtte jobbe mer, eller godta at velferden blir dårligere. Det går ikke å betale seg ut, for det kommer ikke til å finnes nok folk. I noen grad kan vi rette opp dette med arbeidsinnvandring. Heller ikke det vil løse disse utfordringene sa Anne Kari Bratten.