Feiret yrkesfagene på sommerkonferansen

Fagarbeideren sto i sentrum da Fagforbundet Ung inviterte til sin årlige sommerkonferanse.

YRKESFAG
Nær 200 deltakere og gjester var med på årets sommerkonferanse på Klækken i Buskerud. Tema i år var yrkesfag, og dermed ble det en fargerik gjeng som møtte opp på lørdagens kostymefest. (Foto: Martine Grymyr)

– Sommerkonferansen er årets happening, og jeg har sett fram til å stå her sammen med dere i dag helt siden sommerkonferansen i fjor, sa Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung, da han fredag 15. juni endelig kunne åpne årets sommerkonferanse.

Fra fredag til søndag var nær 200 deltakere og gjester på plass på Klækken hotell, utenfor Hønefoss i Buskerud. Her ble det skapt engasjement, diskutert politikk, formet nye vennskap og skapt minner for livet.

– Når jeg kommer hit vekkes det et engasjement i meg, og jeg er sikker på at dere også kommer til å oppleve det samme i løpet av helga. Jeg er spent på å høre hva dere bryr dere om, sa Monsen, og fortsatte:

– Politikk er viktig for oss i Fagforbundet. Når vi står sammen er vi faktisk en av landets sterkeste stemmer, for vi er Norges aller største arbeidstakerorganisasjon. Og derfor kan vi også gjøre hverdagen til folk bedre.

Yrkesfagenes år

2018 er yrkesfagenes år, og derfor var sommerkonferansen denne gangen en hyllest til yrkesfagene. Det er også et viktig tema for Mats Monsen.

– Jeg har alltid vært opptatt av at vi må sette yrkesfag på dagsorden og snakke opp hvor viktig og bra yrkesfag faktisk er. Alt for lenge har yrkesfag blitt sett ned på. Uten yrkesfagene stopper Norge, sa Monsen.

På programmet i år sto blant annet seminarer om ungt engasjement, tariff, og det å være barn av en rusmisbruker. Konferansen fikk også besøk av leder for Fagforbundets yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, rådgiver i Fagforbundet, Norsk folkehjelp, tidligere nestleder av Fagforbundet Ung, Rune Breisnes, Maria «Piateed» Stavang og flere av våre kamerater i ungdomspartiene.

Ny kunnskap og nye vennskap

Ikke alt handler om politikk når ungdommen i Fagforbundet samles. Sommerkonferansen er også kjent for å være en god arena for både ny kunnskap og nye vennskap.

– Kanskje finner du din nye bestevenn her, eller du møter den store kjærligheten. På sommerkonferansen er alt mulig. Jeg håper dere bruker helga på å snakke med noen dere ikke kjenner. Kanskje klarer dere å komme ut av komfortsonen og stille spørsmål under seminarene, eller bruker helga på å lære noe nytt, oppfordret Monsen da han åpnet konferansen.

Mer om sommerkonferansen på ung.fagforbundet.no.

PIATEED: Maria
PIATEED: Maria (Foto: Martine Grymyr)

DISKUTERTE FAFO-RAPPORT: Fra venstre: konferansier og nestleder i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, Astrid Willa Eide Hoem fra AUF, Jørgen Aanerud, Yrkesfagambassadør i Oslo, Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung, og Frida Anine Hagen, leder av Elevorganisasjonen i Buskerud. (Foto: Maren Oddvang)