Viktig valgkamp for forbundet

Det er ikke likegyldig for medlemmene i Fagforbundet hvem som styrer landet. Leder Mette Nord mener det er lettere for forbundet å ivareta medlemmenes lønns- og arbeidsforhold med en rødgrønn regjering.

Valgkamp
Både Mette Nord og pensjonisttillitsvalgt Rolv Skirbekk mener det er viktig at fagbevegelsen er aktive i valgkampen. Og så må vi beholde humøret... (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Som forbund har vi forpliktet oss til å jobbe for interessene til medlemmene. Da må vi jobbe politisk. Det er politiske vedtak som bestemmer hvordan arbeidsliv vi skal ha.

Forbundslederen slår fast med en gang: Som fagbevegelse står vi likevel helt på egne bein.

– Vi har våre egne prioriteringer og vår egen politikk, uavhengig av de politiske partiene. Det må aldri være tvil om det.

Hun understreker at forbundet selvsagt vil stille like strenge krav til en eventuell ny regjering.

– Vi vil følge godt med. De rødgrønne lovnadene om et trygt arbeidsliv og en styrking av offentlig sektor, regner jeg med at de følger opp. Vi skal minne dem på hva de har lovet, om de skulle glemme det, sier Mette Nord.

Ta en kikk på Fagforbundets valgkampsider

Hvorfor rødgrønt?

Fagforbundet vil ha trygge arbeidsplasser, faste jobber, hele stillinger, mindre ulikhet og fattigdom. Fagforbundet sier klart nei til profitt på velferden. Det betyr blant annet nei til konkurranseutsetting og privatisering og nei til skattelette til de rikeste.
Dette er selve grunnlaget for at forbundet har kastet seg med full tyngde inn i valgkampen.

– Det er tydelig for oss hvilke partier som ser verdien av en sterk fagbevegelse, et trygt arbeidsliv og hvem som ikke gjør det. Både Høyre og Frp har sagt klart at de for eksempel ønsker å avvikle offentlig sektor, der det er et fungerende marked, sier Nord.

Hun sier konsekvensene av konkurranseutsetting og privatisering for medlemmene våre som regel er dårligere lønn og veldig mye dårligere pensjon.

Ikke Venstre

Det vakte bruduljer i fagbevegelsen når Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre, gikk ut denne uka og holdt døra på gløtt for et regjeringssamarbeid med Venstre.
Fagforbundets leder likte ikke dette – noe hun også har gitt klar beskjed om.

– Dette var uklokt. Fagforbundet vil ikke under noen omstendighet kunne støtte en regjering som Venstre er en del av. I Stortinget har Venstre konsekvent stemt for forslag som tar arbeidslivet i gal retning. En stemme til Venstre er det samme som en stemme til Frp. Med MDG og Rødt kan en ny regjering samarbeide fra sak til sak, mener Mette Nord.

Ønsker å bli hørt

For Fagforbundet og Mette Nord er det viktig å få på plass en regjering som vil lytte til fagbevegelsen. Nord minner om IKT-skandalen i Helse Sør-Øst.

– Hadde noen lyttet til advarslene våre, hadde skandalen vært unngått. Å bli spurt om råd og bli lyttet til er noe av det jeg håper vi får med en ny regjering, sier forbundslederen.

Hun regner med at den nye regjeringa vil bruke fagbevegelsen aktivt etter valget når Arbeidsmiljøloven skal utvikles og forbedres.

– Den må igjen bli en vernelov for de ansatte og sørge for en sunn maktbalanse i samfunnet, sier Mette Nord.

Medlemmene i ryggen

Fagforbundet gjennomførte våren 2017 en medlemsundersøkelse der blant annet spurte medlemmene om hva de ville stemt om det var valg i morgen. Av de som har bestemt seg er det et solid flertall for en ny regjering.

Les også: Fagforbundets medlemmer ferdige med høyreflørt - gir Ap oppslutning på 56 prosent.

Fagforbundets medlemsundersøkelse fra 2017 viser solid flertall for en ny regjering. (Foto: Infogram/Fagforbundet)

Oppslutning:

• Arbeiderpartiet 56 prosent
  • Høyre 12 prosent
  • SV 6 prosent
  • Frp 7 prosent
  • Senterpartiet 11 prosent
  • KrF 1 prosent
  • Venstre 3 prosent
  • Rødt 2 prosent
  • MDG 1 prosent

Kilde: Fagforbundets medlemsundersøkelse 2017.