Siste landsstyret før landsmøtet

– Det kommer til å bli fire tøffe år, sa Mette Nord da hun oppsummerte valgkampen på det siste landsstyret før landsmøtet.

landsstyretseptember2017.jpg
Fagforbundsleder Mette Nord med hele landsstyret, samla for siste gang for landsmøtet åpner 16. oktober. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Fagforbundets leder oppfordret de tillitsvalgte til ikke å se svart på situasjonen.

– Vi skal også huske at venstresida har styrka seg. Vi kan gratulere - spesielt Senterpartiet og SV, men også Rødt med et godt valg. Vår side er styrka. Regjeringa er vesentlig svekka, sa Fagforbundets leder.

Nord tror ikke det kommer til å stagge høyresidas privatiseringsiver.

– Vi kommer til å møte krav om økt privatisering og konkurranseutsetting. De borgerlige partiene mener alle «gode krefter» skal slippe til – uansett hvor mye utbytte eierne tar ut, selv når det går på bekostning av kvaliteten på tjenestene som skal utføres.

Høyresidas skrivebords-ideologi

Som eksempel dro forbundslederen fram Reno-Norden som gikk konkurs mandag denne uken.

– På fire år sugde eierne over 400 millioner fra det norske selskapet, og 150 kommuner rammes av konkursen. Høyresidas skrivebords-idelogi om kommersiell velferd står seg ikke i møte med virkeligheten. Eierne går fri, mens kommunene sitter igjen med regninga og innbyggerne med søppelhaugene, sa Nord.

300 rødgrønne kommuner

Allerede nå ser Fagforbundet fram mot kommunevalget om to år.

– Selv om regjeringa er uenig med oss, så har vi 300 rødgrønne kommuner og en hel del blå som er enige med oss. De vil demme opp for regjeringas privatiseringsiver. Trepartssamarbeidet i kommunene er vårt beste vern mot privatisering de neste åra, sa Nord.

LO-leder Hans Christian Gabrielsen og Fagforbundets leder Mette Nord er skuffet over at det ikke ble regjeringsskifte, men kan glede seg over at de styrket organisasjonene i valgkampen. Begge har fått flere medlemmer og er større en noen gang. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Verve-rekord

Hun mener valgkampen har vært fragmentert, med mange små saker på dagsorden samtidig, og at dette har gjort det vanskelig å se det store bildet. Men for Fagforbundet har valgkampen likevel vært positiv. Vi har blant annet fått 1800 nye medlemmer.

– Vi har snakket med flere medlemmer enn noen gang tidligere, både ansikt til ansikt og i sosiale medier. Vi har vært på flere arbeidsplassbesøk enn noen gang. Og vi har verva 1800 medlemmer. Og altså; tenk litt på det – hver 10. stortingsrepresentant er medlem i dette forbundet!

To uttalelser fra landsstyret

Fagforbundet har kommet med to uttalelser i forbindelse med landsstyret.

Ikke et rop om mer høyrepolitikk

LO-leder Hans Christian Gabrielsen gikk på talerstolen og takket Fagforbundets tillitsvalgte for innsatsen i valgkampen.

– Dere har vært hjørnesteiner i en valgkamp der mye har gått i motbakke. Det holdt ikke helt fram. Men det er viktig å huske på at det ikke var rop om mer høyrepolitikk som sikret valgseier for Erna Solberg, sa Gabrielsen.

Frykter reformiver

Han frykter nye angrep på arbeidsfolks rettigheter, slik de gjorde da de tok makten for fire år siden.

– I løpet av de to første årene angrep de viktige rettigheter i arbeidsmiljøloven, åpnet opp for midlertidige jobber og endret arbeidstidsbestemmelsene. Det resulterte i den største politiske streiken i moderne norsk historie med hundretusenvis av LO-medlemmer ute i gatene.

La om retorikken

Gabrielsen tror det fikk høyresiden legge om både retorikken og politikken:

– De skiftet ut FrPs mildt sagt konfronterende arbeidsminister med en mildere statsråd fra Høyre. Men de rettet ikke opp feilene de hadde begått. De satset på at folk ville glemme. Og folk glemte, sa Gabrielsen.

Han mener Høyre har lyktes i å framstille det som om de knapt ville føre en annen politikk enn Arbeiderpartiet. Som om de også var mot sosial dumping, at de også ville ta vare på utsatte grupper, og at de også ville ha små forskjeller.

– Vi vet jo at det ikke er sant. Høyre kunne pøse ut milliarder i skattekutt uten at det gjorde merkbart innhogg i vanlige folks lommebøker, fordi de kunne løpe til oljefondet og ta ut penger hver eneste gang. Det gjorde det vanskeligere å tydeliggjøre forskjellene mellom oss og dem, sa LO-lederen.

Les i Fagbladet: Hadde Fagforbundet vært et politisk parti, så hadde det hatt like mange mandater på Stortinget som KrF og Venstre til sammen.