Sterk markering for streikende barnehageansatte i Trøndelag

Det ble et stort oppmøte på fanemarkeringen ved Elvebakken barnehage på Røra i går. Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, hadde reist til Trøndelag for å delta og vise Fagforbundets støtte til de streikende.

oddhaldgeirlarsenstreiktrndelag.jpg
Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen (t.h.), deltok i støttemarkeringen for de streikende på Inderøy. Her sammen med Marit Solheim Buan, LO Trøndelag, streikende barne- og ungdomsarbeider Camilla Anshus og Ingrid Haugmark, leder av Fagforbundet Inderøy Bente Pedersen og streikende Ina Johnsen. (Foto: Fagforbundet)

Fire barnehageansatte ved Elvebakken barnehage streiker for en tariffavtale på arbeidsplassen sin. Eieren av den private barnehagen truer med nedleggelse og sier at de ikke har råd til å drive barnehagen med tariffavtale.

– Når alle andre private barnehager har råd til å drive med tariffavtale, bør også Elvebakken barnehage greie det, sier Odd Haldgeir Larsen til Fagbladet.

Stort oppmøte på markeringen

Oppmøtet på fanemarkeringen var over all forventning. Rundt 150 mennesker deltok, og det har møtt opp streikevakter fra Fagforbundet i nabokommunene for å avlaste de streikende ansatte på Inderøy. Foreldre har også gitt uttrykk for sin støtte, og to nye ansatte har nylig meldt seg inn i Fagforbundet.

I tillegg til Fagforbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen var også representanter fra LO til stede på markeringen. Fagforbundet Trøndelag har lagt ut en video av støttemarkeringen på sin Facebook-side.

– Det varmer alles hjerter at de streikende i barnehagen får så mye støtte, sier Larsen.

Streiken kan trekke ut

Meklingen ble brutt 15. april, og det har ikke vært kontakt mellom partene siden.

Streiken kan bli langvarig. Fagbladet rapporterer at eieren har hentet inn familiemedlemmer til å jobbe i barnehagen under streiken. Fagforbundets advokater vil nå undersøke om det kan være streikebryteri som kan få rettslige konsekvenser.