Stopp blodbadet i Gaza – opphev blokaden

Fagforbundet, ved forbundsstyret, fordømmer Israels angrep på palestinere som deltar i «den store marsjen» i Gaza. Vi krever at norske myndigheter bruker alle kanaler og gjør alt de kan for at Israel stopper blodbadet, hever blokaden av Gazastripen og bryter alt økonomisk samkvem som støtter opp under okkupasjonen.

blokadegazajustert.jpg
Gaza - demonstrasjon (Foto: Fagbladet)

Fagforbundet, ved forbundsstyret, fordømmer Israels angrep på palestinere som deltar i «den store marsjen» i Gaza. Dette er en markering av palestinernes rett til å vende tilbake til sine hjem i tråd med FNs resolusjon 194.

I dag, 15. mai, er det 70 år siden starten for palestinernes katastrofe, Nakba. Mer enn 750 000 mennesker ble fordrevet fra sine hjem og siden har levd som flyktninger. Siden 30. mars har det hver fredag vært demonstrasjoner i Gaza, og hver fredag har endt i et blodbad med døde og skadede palestinere.

«The Great Return March» er et initiativ fra palestinerne for å få verdens oppmerksomhet på palestinernes rett til å vende hjem. Israel har møtt den palestinske markeringen med snikskyttere, tåregass og droner. Ifølge palestinske helsemyndigheter er mer enn 100 drept og og flere tusen skadet til nå, blant dem flere barn. Det skal også være en rekke journalister blant de døde og skadede. Angrepene mot journalister bidrar til å hindre nyhetsformidling fra konflikten.

I Gaza bor nærmere to millioner sivile under en nær total blokade som har vart i mer enn ti år. Dette er desperate mennesker som lever i et samfunn på kanten av bristepunktet – familier som ikke har nok mat, strøm eller rent vann å drikke. FN har slått fast at det i løpet av få år vil være ulevelig på Gazastripen.

Palestinerne har sin fulle rett til å uttrykke hva de mener om de forholdene de lever under. Israel har ingen rett til å diktere hvordan eller når dette skal skje. Israels dødelige maktbruk er ulovlig og de som har gitt ordrene om å angripe palestinerne må stilles til ansvar for sine kriminelle handlinger og stilles for FNs menneskerettighetsdomstol i Haag.

Fagforbundet krever at den norske regjeringen fordømmer Israels angrep på de palestinske demonstrantene. Vi krever at norske myndigheter bruker alle kanaler og gjør alt de kan for at Israel stopper blodbadet, hever blokaden av Gazastripen og bryter alt økonomisk samkvem som støtter opp under okkupasjonen.